prototypen skrev:
Att använda denna pjäs lagligt i ett modernt hem går ju inte.
...
Att hålla på och jorda metalldelar, ja då upphäver man ju den ursprungliga S-märkningen, inte heller bra.
Fast det är ju *inte* olagligt. Du får bygga (om) dina egna apparater tills korna kommer hem utan att lagen lägger några som helst hinder i vägen. Inte sälja dem (hur som helst) men bygga och använda, inga problem.

Jag har exv. själv jordat en "dubbelisolerad" belysningsstolpe i trädgården enligt devisen, bättre den har god kontakt med jord än halvtaskig. Att det gjorde att "Chineese Export" märket inte längre gällde rör varken mig eller lagstiftaren i ryggen.

prototypen skrev:
Jag skulle vara BETYDLIGT räddare för att brand skulle uppstå i apparaten och genom brand grilla både mig och min familj.
Det är nog däremot helt riktigt den riktiga faran med gammalt mög som den här. Jag skulle, även efter noggrann intern kontroll att att verkade vara i skick, dra ur sladden när den inte användes (eller sätta någon tvåpolig brytare eller dylikt). Det är säkert mer relevant för säkerheten än hur man gjort den inkopplingsbar.
 
Redigerat:
Andreas_H skrev:
Jag har en matberedare som ger obehagliga stötar från stickproppen. Troligen en kondensator som ligger uppladdad. Jag har instruerat sambon hur hon ska kortsluta stiften mot perkulatorn. Kan det vara något dylikt du råkat ut för med potatisskalaren?
Det där är typiskt en nätfilterkondensator som är lite aggressivt specad. Helt normalt, men kan leda till viss förvåning när man stöter på det första gången. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast det är ju *inte* olagligt. Du får bygga (om) dina egna apparater tills korna kommer hem utan att lagen lägger några som helst hinder i vägen. Inte sälja dem (hur som helst) men bygga och använda, inga problem.
Brottsrubriceringen "Framkallande av fara" kan nog bli aktuell.
 
I
Nej det står inget om sådant i anvisningen, har kollat på internet, länkar inte för jag vill inte göra bort nån oförtjänt. Elsäkerhetsverket får säga sitt i frågan.
Beträffande mixa jordat/ojordat, saxat från elsak:
[h=2]Fråga: [/h]Får det finnas ojordade vägguttag i en bostad?
Får man använda ojordade apparater om man nu har ett ojordat vägguttag?
Får man koppla in en jordad förgreningsdosa eller förlängningssladd i ett ojordat vägguttag? Det finns ju uttag som är plana där en jordad stickkontakt kan användas.
[h=2]Svar: [/h]Ja, det får finnas ojordade vägg- och lamputtag i en bostad. Du får även använda ojordade apparater i ojordade vägguttag. Tumregeln är att om stickproppen passar i uttaget så får man använda det. Dock så ska produkter som är av typen "klass 0", det vill säga försedda med en gammeldags, rund, ojordad stickpropp, antingen byggas om till att bli "klass 2", eller kasseras. "Klass 2" innebär att produkten byggts om till att vara dubbelisolerad. I och med det så får produkten förses med en platt stickpropp som passar i jordade uttag.
Det du ska göra om du har en produkt av typen klass 0 är att lämna in den till en elfackhandel. De kan avgöra om produkten kan byggas om eller om den ska kasseras. Du ska inte byta stickpropp på egen hand.
Du får ansluta en jordad förlängningssladd till ett ojordat uttag. Dock bör du tänka på att den förlängningssladden enbart ska användas i det rum där sladden är ansluten. Du får alltså inte till exempel ansluta en skarvsladd till ett ojordat uttag i sovrummet och sedan dra sladden in till badrummet.
Vad är lagligt eller inte?
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
ion skrev:
Nej det står inget om sådant i anvisningen, har kollat på internet, länkar inte för jag vill inte göra bort nån oförtjänt. Elsäkerhetsverket får säga sitt i frågan.
Beträffande mixa jordat/ojordat, saxat från elsak:
...
Vad är lagligt eller inte?
Jag fattar inte vem du citerar (eftersom du inte citerar någon). Vad är det som inte står i anvisningen? Vilken anvisning förresten?

Vad gäller lagen så är det som sagt ganska osäkert vad gäller just elinstallationer eftersom den inte blivit prövad i någon större omfattning. Det du citerar från elsäkerhetsverket är dessutom inte ett uttalade om vad lag och förordning säger, utan mer "ett bra sätt att göra det på". Därmed inte sagt att andra bra sätt är uteslutna. (Bra ledtrådar på att det inte är ett uttalande om laglighet eller inte är t ex att man använder begrepp som inte finns definierade exv. "elfackhandeln")

Svensk lag säger öht inte mycket om anslutna apparater utan rör bara i stort sett den fasta installationens utförande. Den säger inte mycket om hur denna skall användas heller för den delen. Om du vill sälja apparater så finns det mer föreskrifter (exv. EU direktiv) som är tillämpliga, men om du vill bygga själv så är det i stort sett fritt fram. Det enda som i så fall skulle täcka det är mycket mer allmän lagstiftning som gäller allt annat som du får göra själv, exv. om du bygger ett tak, lagar bilen eller dylikt.
 
Nerre skrev:
Brottsrubriceringen "Framkallande av fara" kan nog bli aktuell.
Va? För att man jordar en apparat och därigenom får S-märkningen att sluta gälla? (En S-märkning som är inaktuellt vid det här laget). Eftersom man gjort apparaten mer säker så skulle det faktum att man använder den öht i så fall innebära "framkallande av fara" i så fall. Det finns ingen rimlig chans att det skulle gå till ett framgångsrikt åtal.

Du måste göra ett ganska grovt och uppenbart fel som leder till *konkret* fara för annan för att du skall kunna få till det. Det rör det sig näppeligen om här. Om man jämför med läkaren som skrev ut fel lugnande medel och stängde av andningen på en unge och frikändes i HD *), eftersom man övervakar premedicinerade barn och stöttar andningen om det behövs, så tror jag att bara det faktum att man har JFB gör att det skulle vara svårt att få till "framkallande av fara" i någon fall där det gäller en ansluten apparat där beröringsskyddet är intakt. Eftersom man har JFB så framkommer i så fall ingen konkret fara. Men det skulle vara intressant att få prövat.

* (https://lagen.nu/dom/nja/1987s490)
 
I
Nerre skrev:
Jag är ganska övertygad om att om man tittar i bruksanvisningen till den där maskinen står det en hel del varningar om att den inte tål vatten särskilt bra. Det finns tyvärr inga regler som säger att en köksmaskin ska vara ofarlig oavsett hur den hanteras, den behöver i princip bara vara ofarlig så länge den hanteras enligt bruksanvisningen.

Sen är ju kraven att man inte ska kunna få en farlig ström igenom sig, men en ström som är ofarlig kan faktiskt kännas. Så att man får en stöt som känns är tyvärr inte samma sak som att apparaten är farlig.
Det var det här jag svarade på.:|
 
ion skrev:
Det var det här jag svarade på.:|
Då blev det lite klarare. :) Då kan du bortse från "ombyggnad av apparater" eftersom det bara handlar om vanligt Kina-skräp som är trasigt från fabrik här. Att vi tvingades överge S-märkningen mfl till förmån för "Chineese Export" ledde till ett stort steg tillbaka elsäkerhetsmässigt.

Därmed inte sagt att många hushållsapparater tål vatten i någon större utsträckning. Tappar man elvispen i diskhon så lär man få stå sitt kast.
 
Det man kan utläsa av texten ion visat är väl en "lägsta" nivå som är acceptabel ur elsäkerhetssynpunkt. Sen om man applicerar det på TS frågeställning om vad dem mest samvetsgranne föreslår så är det ju allt därifrån till ny skyddstrafo typ.

Sen är du ju helt rätt inne på vad/var lagen rör sig. För yrkesman inom installationsområdet ska/bör man inte lägga några aspekter alls i enskilda personers lösa apparater då de ej tillhör den fasta anläggningen. Inget man reflekterar över när man konstruerar en anläggning, kanske något man kan vid speciella önskemål fundera över vid installation men absolut inget man bryr sig om vid besiktning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Va? För att man jordar en apparat och därigenom får S-märkningen att sluta gälla?
Nej, om man bygger om en apparat utan att veta vad man pysslar med och orsakar en skada.
 
Nerre skrev:
Nej, om man bygger om en apparat utan att veta vad man pysslar med och orsakar en skada.
Visst, i teorin. Men nu var det ju inte det vi pratade om. Vi pratade ju om "korrekt" ombyggda apparater. MEN, även så så finns det som sagt inga domar där teknik eller tekniskt utförande spelat någon roll, och eftersom domstolarna ryser av avsky och skruvar på sig så obekvämt att stolarna blir nötta när det kommer till tekniska spörsmål så är jag ändå mycket skeptisk. De domar vi har sett inom elområdet är ju av typen "byggt rådjursfälla med en skalad fasledare hängande fritt i trädgården", alltså ganska solklara. Att ansluta en jordledare och "glömma" tonarmen/skivtallriken ligger på en helt annan nivå. (Och jag skulle som sagt gärna få mitt JFB-argument prövat. Jag tror att man framgångsrikt kan upphäva rekvisitet om att konkret fara måste föreligga iom att man har JFB).
 
Då får jag be om ursäkt, jag trodde tråden fortfarande handlade om att bygga om gamla Klass 0-apparater.


Jordfelsbrytaren kan du tillgodoräkna dig om den är inbyggd i apparaten, annars blir det ju farlig om nån annan tar över den och ansluter den utan jordfelsbrytare.
 
I
lars_stefan_axelsson skrev:
Då blev det lite klarare. :) Då kan du bortse från "ombyggnad av apparater" eftersom det bara handlar om vanligt Kina-skräp som är trasigt från fabrik här. Att vi tvingades överge S-märkningen mfl till förmån för "Chineese Export" ledde till ett stort steg tillbaka elsäkerhetsmässigt.

Därmed inte sagt att många hushållsapparater tål vatten i någon större utsträckning. Tappar man elvispen i diskhon så lär man få stå sitt kast.
Tappar man elvispen i diskhon stänger jfb direkt, om man har en sån, och det har man väl.
 
Nerre skrev:
Då får jag be om ursäkt, jag trodde tråden fortfarande handlade om att bygga om gamla Klass 0-apparater.
Öh, ja, det är ju det vi pratar om. Jag har aldrig sagt något annat. Att jorda en sådan är att bygga om den.

Nerre skrev:
Jordfelsbrytaren kan du tillgodoräkna dig om den är inbyggd i apparaten, annars blir det ju farlig om nån annan tar över den och ansluter den utan jordfelsbrytare.
Nej, inte juridiskt. Du måste ge den till någon annan som du vet inte har JFB för att rekvisitet för konkret fara skall uppstå. Om du har en (eller kan göra statistiskt sannolikt att en sådan kommer att finnas) så går du antagligen säker igen. Även om den exv. inte skulle fungera. Läs HDs resonemang i den dom jag hänvisade till. De talar explicit om sannolikheten för att konkret fara skall uppstå. Om det finns en extern skyddsmekanism som man kan göra gällande sannolikt kommer att skydda (eller har skyddat) så blir enda rimliga slutsatsen ett frikännande. Så skedde ju här eftersom den externa skyddsmekanismen i form av resten av sjukvården fanns och *kunde antas* finnas.

Det här är som sagt en lag som mycket sällan används, så att den skulle bli aktuell här känns osannolikt.

MEN jag förstår inte ditt grundargument. Menar du att man *inte* kan bygga om en klass-0 apparat s.a. den blir säker? Eller är det något specifikt i det som föreslagits här som du vänder dig emot?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
MEN jag förstår inte ditt grundargument. Menar du att man *inte* kan bygga om en klass-0 apparat s.a. den blir säker? Eller är det något specifikt i det som föreslagits här som du vänder dig emot?
Nej, jag menar att det är svårare än gemene man tror. För att en skyddsjord skall fungera så ställs det en hel del krav på den annars riskerar jorden att brinna av innan säkringen löser eller så löser säkringen inte alls.

Jorden måste dels tåla nåt i stil med 25 A i en minut (en 10 A gruppsäkring håller i 30 minuter vid 19 A kan man tänka på), och dessutom får inte impedansen från berörbara delar till stickproppens jordbleck vara högre än 0,2 ohm. Sen måste som sagt var jordförband vara förankrade så att de inte riskerar att lossna, såna saker som kallflytning i aluminium, oxidering av ytor, plast som mjuknar och liknande är det nog inte så många som reflekterar över.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.