Är det någon som har tips om var man kan få tag på persienn, draperi eller någon slags mörkläggningsgardin till ett snett fönster som följer taklutningen 45º vid ena sidan!

Tacksam för alla tips. :)
 
Är fönstret smalare upptill än nertill kan det nog bli problem... Tyvärr inget tips från mej :-/
/u
 
Totte_S
Du kan ju göra en egen rullgardin. Du monterar då stången kanske lämpligast nertill (om jag fattat din beskrivning rätt) där fönstret är som bredast. De flesta rullgradiner går stången att kapa på, sedan är det bara att klippa till tyget så det stämmer med fönsterformen, och du får väl sätta en krok i det övre hörnet att fästa snöret i.
Borde gå att lösa så. Finns säkert special lösningar, men då lär det kosta :-
 
Lamellgardiner kan gå, jag har satt sådana i ett fönster med ung 20grader lutning i överkant. Du får bara tänka på följande, - att den lamellkonstruktion du köper är ledad så mycket så att den klarar 45grader (det finns extra länkar att sätta i mellan skenan och lamellen om det skulle behövas). - du måste också ordna ett stopp till snöret annars kommer lamellerna alltid att vara "nere" så du måste liknande persienn ha någon låsning
 
Tackar för visat intresse!,
Plisségardinerna verkar vara en bra idé, ser snygga ut på hemsidan. Jag undrar om det är såna vita lodräta lameller du menar que, har sett det på bild någonstans men hittar ingen leverantör. De är snygga och verkar funka på ganska branta lutningar.

MoH
 
Förr var lamellerna alltid vita, men nu finns de i de flesta färger mina är blå och köpta på Bauhaus.
 
Vi har satt lamellgardiner i ett burspråk. Uppe vid taket så lutar fönstret. Vi beställde från markisfirma och fick det tillskuret vilket inte är så lätt att göra själv. Våra fönster är dessutom 4 meter höga.
De finns i fera färger och kvaliteter. Märket är Hasta.

http://www.hasta.se
Bild på vårt fönster, tyvärr är gardinerna bortdragna. Det är på sidorna som det är snedskuret. Gardinerna är mycket ljust grå.
Img_0107_jpg.jpg
 
Hej Pernilla, va läckert det ser ut hemma hos dig, snyggt med LeKlint lampan, lite svårt att se vad du menar med snedskuret, då persiennerna är ihopdragna, skicka gärna fler bilder om du vill, mina fönster har en lutning på mer än 45°. De är ca 240 cm i ena sidan och ca 80 cm i andra.

mvh MoH
 
Om man tänker sig modellen med en persienn (rullgardin) som rullas nedifrån upp, hur löser man då "stadgan" i den sneda övre kanten?

Ka inte ngn som gjortv så posta bilder??
 
instämmer! skulle gärna se bilder på olika lösningar… :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.