Går det bra att använda trallskruv för sätta upp reglar för tex innerväggar om man drar trä i trä? Och alla andra sorts skruvningar man gör för att fästa trä reglar mot annat trämaterial?
 
Svar ja. Klart om skruven duger ute borde den ju även duga att ha inne. Dock behöver man ju inte samma rostskydd till skruvar inne. Och då blir det billigare.
 
Trallskruv kan användas, men till konstruktion så brukar jag föredra lite kraftigare skruvar och med lite större skalle.
 
Håller med AndersS om dimensionen. Trallskruv är alldeles för klena för att hålla reglar. Kan tipsa om Biltemas 5x80-100 Torx-skruv som är riktigt prisvärda och väldigt starka.
 
Ok så det är att föredra att ha skruvar som är minst 50 tjocka?

Trodde bara biltema gjorde skit :)
 
Du menar nog 5mm ;) Japp, jag använder 5-6 mm och sedan är de vanliga längderna jag använder år mellan 70-120mm.
 
Japp det var nog det jag menade :)

Och biltemas skruv duger alltså? Kollade lite på essves skruvar men dom är ju rätt dyra.
 
Jag har skruvat det mesta i hela mitt husbygge med skruv från Biltema, har inte stött på några problem alls.
 
Trodde bara biltema gjorde skit :)
Det är väl en av få produkter Biltema säljer som inte är skräp. De lyckades dock sumpa den gamla smarta pappersförpackningen till samma skruv. Skruven är dock prima vara.
 
Är även 5mm :s trallskruv för klena?
 
Kollade på biltemas hemsida, är deras skruv så billig egentligen? Fanns dessutom bara 100 och 200 förpackningar.
 
raveper skrev:
Är även 5mm :s trallskruv för klena?
Jo, visst kan du använda dem. Men när du kommer upp på dessa dimensioner så brukar priset bli betydligt högre, det dubbla eller kanske mera, än för vanliga skruvar för inomhusbruk och de man vanligen har liggande brukar vara trallskruv 4,2-4,5
Jag brukar vid regelverk även nyttja 6mm och oftast vid längder över 90mm, kanske överdimensionerat, men det drar bra ;)
 
  • Gilla
Per-Erik Strand
  • Laddar…
Har köpt en massa Essbox nu som jag måste fylla med skruv.

Har ju fått rekommenderat att köpa Biltema skruv och det låter inte som någon dum idé. Men jag hittade även dessa skruvar:
http://www.lapplandimporten.eu/Skruvar/Traeskruvar-torx/

Lite billigare än biltema samt att dom erbjuder fri frakt. Skönt att få allt hemskickat.

Någon som har någon erfarenhet av dessa eller åsikter om dem?


Behöver förslag på vilka skruv som är bra att ha hemma för inreda en övervåning. Montera tak/golvreglar, innerväggar samt all övrigt snickeri man behöver göra för att inreda en övervåning som bara är isolerad :)
 
Redigerat:
Biltema har mycket bra grejor. Stämmer dimensionen går det bra. Både Biltema och Byggmax brukar ha bra priser. Bara att kolla på nätet.
Samling? :confused:
Valet av skruv beror på vad du skall skruva fast.
 
O skrev:
Samling? :confused:
Valet av skruv beror på vad du skall skruva fast.
Uppdaterade frågeställningen lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.