Jag vill placera en friggebod 1 meter från gräns mot två tomter. Den ena meddelar att det inte är några problem, påskrivet och klart utan knorr. Den andra kan tänkas gå med på det efter en dialog kring det, men 1,5 m från gräns. Vi var överens igår och de var villiga att skriva påvar villig att skriva på men nu vill han villkora marköjden på min tomt. Jag planerar att återfylla min tomt som sjunkit med åren och plana ut min tomt i samband med att jag paddar upp för friggeboden vilket gör att min tomt stiger ca 30 cm mot granne, dvs inget behov av marklov. En del av dessa 30 tänker jag plana ned på de återstående 1,5 metern. Kan man villkora om markhöjd när man godkänner placeringen inom de 4,5 metrarna som annars är gränsen för friggebod. Biden är 3*3 meter och ca 2,6 meter hög så inom normen.
 
Grannen kan kräva absolut vad som helst. Sen är det upp till dig att avgöra om du tycker det är en rimlig "betalning" för friggebodstillståndet eller om du tycker det bättre att söka bygglov för den .
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.