Vi har ett litet hus som desperat behöver lite mer kvm då barnen behöver varsitt rum. Vi funderar på en tillbyggnad, ett plan, 6mx4m delat på två rum, i förlängning från vardagsrummet. Marken är plan och det ligger trall där just nu. Inga våtutrymmen, inget extra kök och ingen lyx. Själv kan jag måla tak och lister - that's it!

Ungefär vad ska man räkna att detta kan kosta?
 
Platta å mark? Plintar? Cirka 15000-20000 per m2 6x4=24m2 allts 350000-480000 kr kanske lite billigare eftersom inte kök eller badrum ska in.
 
Tack för det. Behöver det verkligen bli så dyrt? Hade hoppas på max 300.000kr... Finns det något som kan göra det billigare (förutom att jag själv gör det så klart)?
 
Tumregeln 15-20000 trodde jag gällde ett komplett hus med anslutningsavgifter, kök, badrum och uppvärmningssystem. En Isolerad gässtuga på 20-25m2 går ju att hitta för 100 000 (byggsats utan grund) Att det skulle kosta det tredubbla med en lika stor utbyggnad låter mycket.
 
Bygg 20 m² i stället. Det blir billigare.
 
Nån anledning att 20 kvm blir billigare, eller menar du bara att mindre blir billigare?
 
Tror mindre blir billigare:)
 
Byggde till 10 kvm med golvvärme och det kostade mig 35000 men då gjorde jag nästan allt själv förutom grunden och elen..
 
Betalade 135 000 kr efter rot för 30 kvm men då gjorde jag "allt" invändigt.
Tex isolerade väggarna,gips,innertak,ytskikt golv,måla och tapetserade.
Snickarna gjorde grunden(krypgrund), stomme,isolerade tak och golv,golvspån,ytterpanel,satte i fönster,la shingel på taket,hängrännor.
Elen ingick också( 2 rum a´la 4 uttag och 2 lamputtag)
Totalsumma på 170 000kr plus/minus nån tusenlapp.
002 (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sillenski
  • Laddar…
Håller just på med ett liknande utbygge på 28 m2, varmgrund vattenburen golvärme valmattak med bandtäckt tak
gör allt själv förutom grund och bandtäckning. Alla stora utgifter betalda och kommer att landa på mellan 180 & 190 000, = ca 6600 / m2.
 
  • Gilla
Sillenski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.