M
Det får bli en sån från CO. Tack för tipsen!
 
D09
Om du tvekar lite så kan du svänga förbi mig och klyva 10m3 så ser du om du är nöjd med den ;)

Finns gott om plats att trava veden om du inte orkar bära in den i mitt pannrum he he
 
Funderar du på en stående klyv från CO så går den lätt att göra mer användarvänlig ! men det tänker jag inte redovisat öppet här på forumet :screwy: Sen finns det ju klyvar på ebay som är betydligt billigare om man ser till effektiviteten
 
En arbetskamrat gjorde sin vedklyv "användarvänlig", han har numera endast en tumme...
 
steffeb skrev:
En arbetskamrat gjorde sin vedklyv "användarvänlig", han har numera endast en tumme...
Då får man verkligen ha tummen mitt i handen !!
 
D09
Eller ett borttaget dödmansgrepp och tankarna på annat håll :)
 
M
Kan rapportera att jag köpte en CoTech 5 ton modell. Till den köpte jag stativet och uppsamlinssbordet. Det blev ingen 4-vägssplit, mest för att jag glömde pga stress i butiken :(....

Jag provkörde den med lite blandved; både torr björk och sur furu. Allt gick perfekt och lätt. T.o.m. en knotig sur björk som jag inte klarade klyva med 5kg's yxan gick smidigt och lätt!

Kolven kändes inte alls seg på något sätt. För att klyva kort ved var det bara att sätta en liten träkloss/vedträ framför kolven istället för att hålla på med spärren. Det går även att dra fram kolvens huvud ca 5cm vilket jag har gjort som standard då all ved jag är är <47cm. Vet inte vad en större maskin klarar av, men det är förmodligen väldigt grov (30+cm) ved som ska klyvas. Det kan inte vara mer en 1-2 sekunder per split som går att spara.

Summa summarum verkar detta en toppenmaskin som jag lätt rekommenderar andra!:beer:
 
Redigerat av moderator:
Jag har min på ett gammalt bord.
 
  • uploadfromtaptalk1376940511930.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Micke64 skrev:
Kan rapportera att jag köpte en CoTech 5 ton modell. Till den köpte jag stativet och uppsamlinssbordet. Det blev ingen 4-vägssplit, mest för att jag glömde pga stress i butiken :(....

Jag provkörde den med lite blandved; både torr björk och sur furu. Allt gick perfekt och lätt. T.o.m. en knotig sur björk som jag inte klarade klyva med 5kg's yxan gick smidigt och lätt!

Kolven kändes inte alls seg på något sätt. För att klyva kort ved var det bara att sätta en liten träkloss/vedträ framför kolven istället för att hålla på med spärren. Det går även att dra fram kolvens huvud ca 5cm vilket jag har gjort som standard då all ved jag är är <47cm. Vet inte vad en större maskin klarar av, men det är förmodligen väldigt grov (30+cm) ved som ska klyvas. Det kan inte vara mer en 1-2 sekunder per split som går att spara.

Summa summarum verkar detta en toppenmaskin som jag lätt rekommenderar andra!:beer:
ok akta nu tummen vid träklotsen
 
M
Elkludde skrev:
ok akta nu tummen vid träklotsen
Ja, tummen har jag på död-mans-grep...
 
M
Kloge skrev:
Jag har min på ett gammalt bord.
Jag tänkte samma sak,... Men då skulle jag behöva lyfta fram/upp den varje gång jag behövde använda klyven - och att lyfta 50kg kändes inte så kul. Med stativet kan jag bara rulla iväg klyven under taket på vedboden och slänga en pressännig över den.
 
Jag använde Clas Ohlsons stora vedklyv, och den gör jobbet väldigt bra, men du får verkligen inte ha bråttom. den är fruktansvärt långsam.
 
Är den så långsam måste det vara något fel. Är avluftningen öppen?
 
Har klyvt mycket ved med en billig vedklyv. Den var ju inget under av snabbhet men svårkluven ved gick betydligt fortare och med mindre arbete med den än med yxan. Men lättkluven ved gick betydligt fortare med yxan.
 
Rekommenderar att gå upp till en riktig 7tons klyv istället från Faxes. De små klyvarna kan fungara hyffsat om du har tålamod med lång klyvtid och en hel del omtag. Sen är ju kvaliten på småklyvarna överlag kass så valet känns enkelt! Sen skall det ju vara roligt att klyva också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.