Vi kommer under hösten att flytta in i ett radhus. Vi har hört oss för med föreningen vad som gäller för tomten och man får göra i princip vad man vill med den. Jag vill då gräva ett land som jag har tänkt att ha lite sommargrönsaker i till nästa år. Ska jag gräva det nu på hösten och gödsla jorden coh så? eller ska jag vänta till våren?
 
M
Gräv under hösten och blanda ner kogödsel, kompost etc (är det lerigt tillför barkmull).

Upphöjda bäddar är inte heller så tokigt.
 
Redigerat:
I höst har du tid, till våren har du det inte... ;)
 
Det som är på tomten idag är gräsmatta. Förutom gödsel behöver jag slänga på någon annan form av jord eller duger det bara att gräva en bit ned i marken och vända upp och ned på allt?
 
Jag vände uppochned på ett stycke gräsmatta på hösten. Täckte över hösten, vintern och en bit in på våren. Sedan tog jag bort plasten och rensade ur så gott jag kunde. Jag satte potatis och eftersom man skall kupa och grejja så var/blev det ganska ogräsfritt.

Jag gödslade inte alls. Behöver du gödsla är det väl bäst att göra det till våren när näringen kan komma det du sår till godo?
 
M
katten12 skrev:
Det som är på tomten idag är gräsmatta. Förutom gödsel behöver jag slänga på någon annan form av jord eller duger det bara att gräva en bit ned i marken och vända upp och ned på allt?
Hur mkt du måste jordförbättra beror på vad du har för jord idag. Är det väldigt lerigt eller väldigt sandigt så är det bra att tillföra barkmull.
 
För att inte riskera att knäpparlarverna (som ofta finns i gräsmattan) förstör potatis och morötter så undvik att vända ner grässvålen i landet.
 
joflopp skrev:
För att inte riskera att knäpparlarverna (som ofta finns i gräsmattan) förstör potatis och morötter så undvik att vända ner grässvålen i landet.
Japp! Ta bort grässvålen, gräv i höst och till våren skaffar du pallkragar och jordförbättrar. Gör odlingsbäddar i pallkragarna! Jorden håller sig på plats och de håller en lagom stl så man når att ogräsrensa över hela ytan. I gångarna mellan kragarna lägger du täckbark. Då slipper du klampa runt på våt jord efter regn och man håller ogräset stången i gångarna. Rotogräset som maskros, tistel, åkervinda o dyl kommer ändå, men fröogräs som nate får svårt att få fäste.

(Sen är fröpåsarnas odlingsavstånd kraftigt överdrivna! Odla tätt mellan raderna så behåller du fukt och minskar ogräs. )

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.