Hej


Tänkte göra om uterummet till ett permanent rum med värme.

Har en "platta" som jag kan bygga 100 med golv för att komma i samma höjd som golvet i huset.

Totalt blir det 16kvm, fins det någon effektiv isolering som är tunn ?
 
Du skulle kunna lägga 80 mm frigolit och sedan golvspån (22 mm). Blir det för högt med ytskiktet så kan du välja tunnare frigolit.

Det vanligaste är väl att man har isoleringen under betongplatttan men större delen av mitt hus (byggt 1983) är uppbyggt på detta sätt med 80 mm frigolit ovanpå plattan och sedan 22 mm golvspån på detta.
 
Nej, inte isolering på plattan om det inte finns isolering under!
Då får du fuktvandring uppåt (mot värmeväxlingen). Har du isolerat under plattan redan kan du höja upp med frigolit men inte om det är platta på mark.
På 70-talet lade man isoleringen och reglarna för golvet direkt på plattan vilket ju är varför i princip alla 70-tals hus har fukt/mögel problem. Slutet på 70-talet och fram till mitten på 80-talet var det vanligt att man lade plast på plattan och sen isolering ovanpå det. Det är väl något bättre förstås eftersom det mesta av fukten stängs inne under plasten men blir det hål i plasten kommer fukten genom...

Inte förrän efter mitten på 80-talet fattade man att lägga isoleringen under plattan för att hindra fuktvandringen...
 
Varför skulle lite fukt i plattan vara farligt ?? Plattan ligger väl på en väl dränerad bädd får man förmoda. Alltså ingen kapillärsugning av vatten.
Lägg byggplast på plattan, sedan x mm cellplast och spångolv. Alternativt hårdare markisolering Y mm och sedan ett tjockare klickgolv direkt på det. Under plasten finns inget som kan ta skada, inte ovan heller.
 
largab skrev:
Varför skulle lite fukt i plattan vara farligt ?? Plattan ligger väl på en väl dränerad bädd får man förmoda. Alltså ingen kapillärsugning av vatten.
Lägg byggplast på plattan, sedan x mm cellplast och spångolv. Alternativt hårdare markisolering Y mm och sedan ett tjockare klickgolv direkt på det. Under plasten finns inget som kan ta skada, inte ovan heller.
Fukten går mot värmeväxlingen, alltså upp i isoleringen och därifrån vidare till golvkonstruktionen. Visst, plast hindrar fukten från att komma upp i isoleringen men då ska man lita på att den är tät (och förblir tät).
Det finns ju en orsak till att man slutade bygga hus på det sättet i mitten på 80-talet...
 
Om man inte litar på plasten så är typ platonmatta användbart under isoleringen. Då kan ev fukt ventileras bort. Men om det ska ventileras under hela golvet så behövs nog ngn form av fläkt.
En annan lösning är att behandla rummet som man gör med badrum, en riktig fuktspärr på ovansidan av plattan (rollat tätskikt) så kommer man runt problemet m ev skadad plast.
En annan standardlösning här på BH är ju annars "riv allt, bygg rätt från början", men så skulle inte jag göra.
 
largab skrev:
Om man inte litar på plasten så är typ platonmatta användbart under isoleringen. Då kan ev fukt ventileras bort. Men om det ska ventileras under hela golvet så behövs nog ngn form av fläkt.
En annan lösning är att behandla rummet som man gör med badrum, en riktig fuktspärr på ovansidan av plattan (rollat tätskikt) så kommer man runt problemet m ev skadad plast.
En annan standardlösning här på BH är ju annars "riv allt, bygg rätt från början", men så skulle inte jag göra.
Tätskikt är väl det sista man ska ha i en källare?
Platon tror jag dock på:)
 
MTech skrev:
Tätskikt är väl det sista man ska ha i en källare?
Platon tror jag dock på:)
Precis, tätskiktet (precis som plasten i viss mån) gör att fukten vandrar under plasten och kan istället komma upp i väggar eller andra rum...

Platon och fläkt fungerar, även lågbyggande Nivell men då börjar prislappen springa iväg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.