Om jag köper ett hus och friggeboden har en vattenskada (gips + isolering måste tas bort och taket lagas). Kan detta då kompenseras av säljarens nuvarande villaförsäkring?
 
Hemmakatten
Skada som orsakas av utifrån inkommande vatten (= dåligt tak) ersätts inte av försäkringsbolag. Att se till att taket inte läcker ingår i det normala underhåll man som husägare måste göra.
 
Det har framgått av andra trådar att praxis mellan förs. bolagen är att skador som upptäcks inom en viss tid efter en överlåtelse (1 månad tror jag) går på säljarens förs. bolag. De anses då ha funnits redan när den försäkringen gällde.

Men som sagt utifrån inkommande vatten ersätts normalt inte av en villaförsäkring. Det finns som tillägg hos vissa bolag.
 
OM man har en skada som går på säljarens försäkring, så kan man gå på en mina. Försäkringen är ju ett avtal mellan förs. bolaget och säljaren. Säljaren kan då välja att ta en kontant ersättning från bolaget, och de pengarna behöver han inte skicka över till köparen.
 
Sköts inte detta mellan försäkringsbolagen? Eg, jag kontaktar mitt försäkringsbolag och får ersättning därifrån. Om sedan mitt försäkringsbolag vill ha ersättning från säljarens bolag så är det upp till dom.
 
Det är inte heller alltid (oftast inte?) Som komplementbyggnader ingår i försäkringen.
 
En friggebod har väl sällan vatten inne. Om det är vatten utifrån är det som hemmakatten säger - täcks inte av hemförsäkring.
 
Hur är det ifall säljaren vill friskriva sig från dolda fel i huset? Kan den förra försäkringen täcka eventuella fel (om det nu inte har uppkommit av inkommande vatten)? Kanske om det sen visar sig att det är fuktskador i badrum?
 
Nyfniken skrev:
Det är inte heller alltid (oftast inte?) Som komplementbyggnader ingår i försäkringen.
Vår 7kvm stora(lilla) bod gör det, som jag minns det frågade försäkringsbolaget (Folksam)om jag hade någon fler byggnad när jag tecknade försäkringen
 
Klicka skrev:
Hur är det ifall säljaren vill friskriva sig från dolda fel i huset? Kan den förra försäkringen täcka eventuella fel (om det nu inte har uppkommit av inkommande vatten)? Kanske om det sen visar sig att det är fuktskador i badrum?
Förra ägaren försäkring har egentligen ingen juridisk skyldighet att ersätta någon annan än sin försäkringstagare.

Så nej din avtalspart är säljaren och det är gentemot denna du ska rikta eventuella krav. Sen kan möjligtvis denna regressa vidare mot andra men det är inget egentligen som köpare behöver ta hänsyn.

Så med en friskrivningsklausul så kan du ställa dig in på att köpa huset så som det ser ut.
 
De flesta försäkringar (med några få undantag) brukar bara gälla för en plötslig, oförutsedd, yttre händelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.