Först undrar jag om det spelar någon roll hur lite yta man har mellan, rent säkerhetsmässigt?

Jag ska renovera mitt kök. Det är bara ca 3 m brett och jag vill få ut så mycket som möjligt av den ytan.

Alternativen är:
80 cm bänkyta - spis - 20 cm bänkyta - diskho - 60 cm bänkyta
eller
50 cm bänkyta - spis - 50 cm bänkyta - diskho - 60 cm bänkyta

Båda är ju egentligen för lite, men det är inte så mycket att göra åt när mer yta inte finns.
Är det värt att få en större sammanhängande yta eller bör jag försöka öka ytan mellan diskho och spis? Diskmaskin finns om det gör någon skillnad.
 
prova med :
40cm bänk - 60cm spis - 80cm bänk(arbetsyta) - enkel diskho i 60cm skåp - 60cm disk. Det blir 3 m :).
Det räcker med 40cm vid spisen och 80cm arbetsyta blir du bestämt mer nöjd än med 60cm.
gaia
 
I vårt kök har vi 50 cm bänkyta(40 cm skåp under), 60 cm Spis, 60 cm bänkyta, 80 cm diskho, 70 cm diskbänk och jag tycker det funkar helt ok. Detta är visserligen 20 cm mer än vad du har, men jag tror att jag skulle klara mig med 40 cm bänkyta bredvid spisen och 60 cm bredvid diskhon.

Vi har dock även en köksö på 140 cm och utan den hade det nog känts lite trångt...
 
Jag ser nu att du även har diskmaskin, så då håller jag med gaia att en mindre diskho kan vara ett alternativ om du inte diskar mycket för hand.
 
60 cm är lite lite, men du kan försöka kompensera det. Se till exempel till att du kan ha den ytan "ren", ingen vattenkokare eller kaffebryggare som behöver stå där. En rejäl utdragbar skärbräda är också jättebra. Gäller att hitta nån kökstillverkare som har det i sortimentet, bara.

Sen finns det skärbrädor att lägga på diskhon, så kan man låna lite utrymme därifrån vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.