Hej

Skulle vilja riva en vägg som finns mellan två rum på markplanet i den tillbyggda delen av vårt hus. På ritningen syns tillbyggnaden från gaveln. Väggen är alltså den precis bredvid det gula strecket på ritningen, (bild2). Går det utifrån denna ritning förstå om och i vilken omfattning denna vägg är bärande?

tack på förhand!

peter
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår dig rätt är det ju hjärtväggen du menar? Den vill du inte riva...
 
Den känns definitivt bärande.Vill du ha bort hela väggen, eller bredda en befintlig öppning?

Väggen bär bjälklagret till andra våningen. Risken med att ta bort den borde vara att bjälkarna kan bågna lite och du kan inte längre stänga dörrarna på andra plan.
 
Vet inte vad den kallas, men det är på den andra bilden den som är i mitten av huset på markplanet och så att säga går inåt i ritningen från gaveln. Helst vill jag ha bort den helt.

Om jag vill ha bort den helt, hur gör man och hur stor är arbetsinsatsen? Träbalk? Stålbalk? Med pelare?

Kort sagt, hur gör man? (Observera att jag inte ska göra det själv, försöker få en bild av operationens storlek)

Peter
 
Inte tokjobbigt. Kan du acceptera att balken blir synlig + en stolpe är det ganska enkelt. Måste den fällas in i bjälklagret och bli osynlig blir det lite mer jobb
 
Vill du riva väggen i husets fulla längd eller bara i den delen som "finns mellan två rum på markplanet i den tillbyggda delen av vårt hus"...? Om hela husets längd; oj.... ;) Om bara en del; hur lång är väggen? Det är ju rätt stor skillnad mellan att ta bort en väggdel på 4-5 meter jämfört med en hel vägg på 8-10 meter. Observera att jag inte är kunnig om detta och inga tillförlitliga svar har att ge, jag är bara rätt bra på att komma med följdfrågor som ibland förhoppningsvis förtydligar lite grann... :D
 
Skall du ha några tvärgående väggar? I så fall kan du ha pelare i dem. Utan pelare blir nog balken så hög att du måste huka dig när du skall gå under den...

Du börjar med att snacka med en konstruktör för att få de rätta dimensionerna. Därefter gör du en anmälan till kommunen för att få det godkänd. Till sist får du tag på en byggfirma som kan göra jobbet.
Jag vet inte hur man gör, men jag gissar att man stämpar upp innertaket på var sin sida om väggen, river den, lyfter upp balken och sätter dit pelare.
 
Tank för input, väggen är cirka 4,4 meter lång och går från väggen som ni ser på fotot till "ytterväggen" på det gamla huset. Det är således "bara" dessa 4,4 meter som ska rivas.

Tvärgående väggar? lite osäker på vad du menar, jag vill helst inte ha några väggar alls, utan endast bli av med den enda vägge som finns.

Är liksom pricipen att balken fästs ytterväggarna och vilar i dessa fästen + en pelare i mitten, eller måste det göras pelare även i ändarna på balken, dvs 3 pelare?

Peter
 
Om det bara är 4,4 meter vägg som skall väck så är jag rätt säker på att du inte kommer behöva några mellanpelare utan det räcker med att balken vilar dels på den gamla ytterväggen och dels på den nya ytterväggen, möjligen med någon förstärkning på dessa ställen beroende på hur dessa väggar ser ut. Dock, jag är som sagt ingen expert så det finns andra som du ska lyssna på och ta råd ifrån innan du bestämmer dig. Nu ser det dock mer lovande ut vågar jag nog säga! (y)
 
Har nu tagit upp inspektionshål i vägg och tak. I taket kan man se att balkarna som går i ritningens höger vänster riktning är skarvade, dvs ligger omlott. Skarven vilar på det regelverk som den aktuella väggen består av, således väldigt bärande vägg. När jag tittar närmare på ritningen kan man ju faktiskt se att det är ngn typ av prickar ovanför väggen, detta betyder väl att balken är skarvad?

Nåväl, tack för alla svar!

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.