Hej,

Jag är inte så hemma på händighetsfronten och har precis hittat ett hus som jag är intresserad av som har en nyborrad brunn på 72 meter och nytt avlopp. vad det är för typ har jag ingen aning om jag vet bara att det är gjort enligt reglerna.

Jag undrar vad (mellan tummen och pekfingret) det kan kosta att koppla avlopp och brunn till stora huset och gäststugan som båda ligger ca 10 meter ifrån. Jag vet att det brukar vara väldigt dyrt med rörmokare men det bör vara billigare än att göra allt från grunden.

Någon som har några tips på hur man ska gå till väga och vilka priser som är rimliga?

Tack så mycket på förhand!
 
Det är många parametrar, det blir lite hur långt är ett snöre? VA grävs ju in till att börja med, är det enkelt att gräva mellan huset gäststugan och avloppet resp brunnen? Vattenledningen måste ligga frostfritt, vad det nu innebär hos dig, 1,5 -2 m? Materialet är förhållandevis billigt, några tusenlappar för rör och slang och kopplingar. Finns pump, hydrofor och liknade redan, eller ska det köpas in/installeras? En hydroforanläggning kan kosta mellan 5 - 15 tusen kanske, beroende på behov. Djupbrunnspumpar är dyrare än sugande jetpumpar. Behövs det också en massa rördragning inne i husen, eller är det förberett där för VA-inkoppling?

Du kanske bör skriva ned lite detaljer och ringa och snacka med någon VVS-firma för att få en uppfattning. Det är å andra sidan ganska enkelt att göra själv om man lejer för grävningen.
 
Tack så jätte mycket! Jag utgår ifrån att inget finns. Jag såg någon form av pump men vet ej om det är rätt pump. Det går nog bra att gräva, det var grävt runt omkring så det bör inte vara några problem. I huset finns inga ledningar alls det är bara väggar och tak. Tror du man kommer undan med 50k?
 
Oj, är det en sommarbostads som ska bli permanent?

Tänker du leja för alla arbeten eller göra något själv? Jag är ingen expert kan bara skatta lite grovt. Men för 50 k kanske du får grävjobben, rör/slang och pumpanläggning, kanske tom lite billigare om om det inte krävs något särskilt som avancerade vattenfilter eller dylikt.

Men hur mycket det kan kosta inne i husen kan jag inte ens skatta, det beror helt och hållet på hur mycket VVS det kan röra sig om, flera våtrum, kök, tvättstuga osv.
 
Ja det är ett sommarhus som ägarna började bygga på men jag antar att pengarna rann iväg och dom hade inte råd att fullfölja arbetet. Så allt är egentligen fixat förrutom inkoppling av rör och ledningar. Det är ett litet kök som det ska kopplas in ledningar i samt ett litet badrum ingen tvättmaskin så enkelt det går. En vanlig toalett och handfat och till vasken i köket.

Har tänkt mig att det får kosta runt 100k för arbetet samt material totalt. Men vill bara ha en liten uppfattning om vad detta kan gå på ungefär. Installerar dom även toaletten och duschen åt en alltså vvs firman? Eller krävs det 2 olika firmor för detta?

Bara sitter och klurar på om det är värt allt jobb? Vet du hur lång tid ett sånt projekt kan ta?

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.