Hejsan!

Vill börja med att säga att jag och min sambo är ganska nya på det här med att bygga hus... ;)
Det är nu så att vi letar olika husmodeller hos olika hustillverkare, och har snöat in på att vi vill bygga ett hus med stora fönster, som de på bilderna nedan. (Hittade dessa när vi googlade på nätet.)
Är det någon här på byggahus som har något tips på hustillverkare som har husmodeller med sådana fönster, som inte heller är för dyra? Har väl tänkt oss ett hus med totalentreprenad som landar på ca 2,5milj, exkl tomt. (Det får gärna också vare en tillverkare där vi själva kan skissa på huset, eller iaf på planlösningen, och få den utformad lite som vi vill.)
Eller kan det rent av vara så att man kan få sådana fönster som tillval någonstans?
Alla tips mottages med glädje!

Tack på förhand!

Hälsningar Josefine och Fredrik

Hus 13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus 7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr så sitter nog inte dessa fönster på billiga hus. Kanske ett lösvirkeshus där man kan välja lite mer fritt.
 
För 2,5 så får du inger spejsat hus med stora fönster, iaf inget kataloghus.

Vet att Arkitekthus har en hel del varianter med stora fönster
http://www.arkitekthus.se/
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Innan ni går vidare med detta, gör en liten lista med för o nackdelar...

Fördelen är väl att det ser häftigt ut med nyputsade fönster i en huskatalog

Nackdelarna, tja finns väl ett tiotal spontana:rolleyes: som ni kommer att komma på själva, bättre nu än efteråt.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
De där partierna på den sista bilden kostar ju över 100' styck, bara i materialkostnad. Det blir tajt med 2,5m miljon...
 
Vi bygger nu med A-hus och vi har valt att sätta in en fönsterskjutdörr (som på bilden) med en längd på 4,5m (pris 70-100tkr beroende på tillval). Vi har utgått från ett hus i deras katalog och har i princip ritat om hela planlösningen. Men jag kan säga att det kommer bli svårt att komma under 2,5 miljoner då du måste välja en flexibel husleverantör där du kan rita om planlösning och sätta in stora fönster. Dessa flexibla husleverantörer är i regel dyrare fast man tar ett hus ur deras katalog och inte ändrar något, än de husleverantörer som har mer fast planlösning och färre val. Vi landar någon stans runt 3 miljoner för endast huset, men då har vi en hel del andra tillval också.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Allt beror också på hur stort hus ni tänkt bygga! Ett mindre enplanshus kan ni ju komma under 2,5 miljoner helt klart. Men jag skulle inte stirra mig blind på att leta efter ett hus i en katalog som har stora fönster. De flexibla husleverantörerna erbjuder att ni kan sätta in typ vilka fönsterstorlekar ni vill, på vilken yttervägg ni vill. Fast det är klart, stöter ni på en billigare husleverantör med mer fast planlösning som ni gillar och har stora fönster, då kommer ni billigare undan med att välja den.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Tyvärr måste du nog dubblera den budgeten. :(
 
Något måste väl bära upp takstolarna över de där breda glaspartierna?

Blir inte själva huskonstruktionen väldigt dyr, förutom kostnaden för själva glaspartierna?
 
För våran del så monteras en järnbalk ovanför fönsterskjutdörren som tar lasten från övervåningen. Prisjusteringen vart inte nämnvärt mycket högre av att ha ett stort fönsterparti, då det blev en del prisavdrag för ytterväggen och något standardfönster som skulle varit där.
 
Till detta kommer även problemet med energiberäkningen som en del kommuner nu har börjat med högre krav på.
 
Tack för alla svar!
Har tagit mig en funderare på hur mycket värt det är att ha stora fönster, som dels måste putsas, och som dels kommer kosta en väldans massa pengar.... Men ack så fina de är! Kanske får utöka budgeten lite ändå...

Har iofs tittat på kronfönster, och där hittat bra priser på stora fönster för ca 22000 för två! 250X180 3-glas aluminium. http://www.kronfonster.se/butiken/p...a_aluminiumfonster_mer_an_3_kvadratmeter.html
Jag vet iofs inte kvalitén på dessa fönster. Och angående energiberäkningen vet jag ju inte heller hur mycket värme man går miste om. Dock är det ju 3-glas...

Följdfråga (som säkerligen ska in i någon annan del av forumet):

Om nu vi inte får någon husleverantör att göra som vi vill (till vår budget), går det då att själv montera upp dessa stora fönster från kronfönster? Om nu en ingenjör sett till att bärigheten inte försämras. Då skulle ju huset kunna byggas, och sedan att vi själva sätter in fönsterna. Med lite hjälp från någon fackman såklart. Hur stor kan då montagekostnaden bli, om man räknar med allt från ev. bygglov till att en fackman gör hela jobbet? (Hur långt är ett snöre... hehe)
 
lauden skrev:
För våran del så monteras en järnbalk ovanför fönsterskjutdörren som tar lasten från övervåningen. Prisjusteringen vart inte nämnvärt mycket högre av att ha ett stort fönsterparti, då det blev en del prisavdrag för ytterväggen och något standardfönster som skulle varit där.
lauden: Var ni tvungna att ansöka om bygglov för den ändringen? Och hur mycket extra (efter avdraget) fick ni betala för att få detta fönster monterat och klart inkl material? Eller blev det 70-100' extra som du skrev där uppe?
 
Fiskarhedenvillan har en serie hus med stora glaspartier och lite annorlunda design

http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/claesson-koivisto-rune/

De bygger i lösvirke och ofta väldigt kundanpassade hus så de har säkert möjlighet att ta fram ett förslag utifrån era önskemål. Och samma gäller nog de flesta husföretag som är flexibla med att bygga kundanpassade hus så mitt tips är att kontakta några olika leverantörer för att se om de kan bygga vad ni är ute efter till ett pris som ryms inom eran budget
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
jossan1986 skrev:
lauden: Var ni tvungna att ansöka om bygglov för den ändringen? Och hur mycket extra (efter avdraget) fick ni betala för att få detta fönster monterat och klart inkl material? Eller blev det 70-100' extra som du skrev där uppe?
Vårat hus är inte byggt än, utan vi har bara fått pris på allt och skrivit kontrakt. Så bygglovet gäller hela huset.
En fönsterskjutdörr från Hajom i storlek 4380*2120 som vi tittade på kostar mellan 70-100 tkr beroende på tillval, och där efter tillkommer avdraget. Jag har inte summan för avdraget i konstruktionen exakt för detta fönster, utan vi har bara fått en prisjustering för alla våra tillval, och det vart 130 tkr dyrare jämfört med standard ritningen. Där är då inräknat en större takkupa, extrem energifönster i hela huset och så fönsterskjutdörren. Så det kanske vart halva priset för fönsterskjutdörren då med avdrag inräknat.

Men det är mycket billigare att välja fasta fönster om det bara är stora glas du är ute efter. Jag tror det kommer bli dyrare att montera ett fönster i efterhand, då ska du lägga ut pengar för arbete igen. När huset monteras i fabrik så betalar du för samma arbete i princip oavsett vilka fönster du väljer. Jag skulle börja att prata med en husleverantör först och se vad de säger.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.