Hej är ny på induktionshäll men upptäckt att min ikea folklig ger ifrån sig ett tickande ljud när kastrullen är på plattan vid grader 1-5. Höjer jag värmen och har på steg 6-9 hörs inget. Inte heller om jag sätter på hög värme direkt. Använder Ikeas kastruller.
Om jag tar bort kastrullen försvinner ljudet? Är det här vanligt? Har det med kastrullerna att göra?
 
Min låter likadant, jag gissar på att vid de lägre effekterna slår de av och på "plattan" för att hålla en lägre effekt, vilket de inte behöver på de högre, och det är detta som låter. Det kanske står något i manualen?
 
Är det samma modell du har? Nu upptäckte jag en skum grej när jag hade en platta på grad 4 tickade det, två på grad fyra så slutade det ticka, sänkte en till grad 3 då började det ticka....står inget om det i manualen men googlar jag på nätet verkar det vara normalt med tickande ljud vid lägre grader
 
Jepp, vi kör också folklig.
 
Yes, tror det är normalt. Mina föräldrars Bosch-häll som är ca 10 år gör samma sak, gissar att det är nån typ av pulsning av spolarna som ger upphov till ticket...
 
Har oxo Ikeas induktionshäll som tickar likadant...
 
Någon mer som har samma tick på sina andra märken?
 
När man kör vår IKEA-häll på låg värme, vid t.ex. potatis- eller äggkok märks att energin pulseras så det kommer lite "kokljud" var tredje sekund ungefär, och det kommer lite ångbubblor.

Men jag har inte hört något klickljud.

Hör kanske lite illa iofs :(
 
Vi har en Whirlpool induktion och det är samma där.
Bör vara att man pulsar ström över spolen vid lägre effekter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.