Jag och min sambo har precis köpt hus. Nu går ju givetvis tankarna till hur vi ska inreda osv.
Min sambo vill inreda vardagsrum/matsal i ek och jag är väl med på det hela så långt. Problemet är att mina kära högtalare är i lönn! Och jag är inte beredd att ge upp dom. Går det att på nåt sätt kombinera dessa träslag? Vardagsrummet ska målas i mio-mylla och mio-mandel. Myllan kommer bli fondvägg i matsalsdelen. Det går kanske att ha helt skilda träslag i matsalsdel och i vardagsrummet?
Planlösning:
053b9a929533a0ecec1e27c00fabdc36.th.jpg
högtalare:
http://www.kef.com/qseries/products.htm

Matsalsdelen är den övre "fyrkanten" av samvaro-rummet.

Alla åsikter och tips välkomna.

/Henke
 
Högtalarna verkar ju onekligen rätt stora och dominerande..... :-?

Jag skulle nog inte blanda dessa träslag...men det är ju en smaksak. Kan ni inte sy ett snyggt överdrag i vitt tyg till högtalarna så behöver ni inte tänka på dem.... ::)
 
Blandade rekommendationer med andra ord. Tror nog att dom högtalarna ligger lite utanför min budget ;D

Du säger att det inte är nån fara att blanda dom träslagen, har du sett kombinationen av lönn och ek eller har du möjligen nån länk eller nåt?

Fler åsikter och förslag mottages gärna.

Thnx
 
Jag måste ju bara säga att högtalarna står fint mot den mörka stenen på golvet på bilden (i länken) ...

Har ni diskuterat detta alternativ?

Jag kan ju dock förstå din sambo om hon inte vill inrätta inredningen efter ett par högtalare ;)




 
Vi har lönn parkett och ekmöbler. Mycket snygg kombination om jag får säga så. Mina högtalare är blandning lönn och svart ask. Linn såklart ;)

På övervåningen har vi blandat ekparkett och furu dörrar och fondvägg. En inte lika lyckad kombination. Vi ska byta ut fondväggen till Ek och lasera dörrarna vita istället tänkte vi.
/CC
 
Näe, att vi ska inreda efter högtalarna har aldrig varit aktuellt. Ville bara veta om det var möjligt att behålla dom och så verkar ju fallet vara. Grejen är den att det är ett tredje träslag i rummet oxå har jag kommit på. Är nämligen furu-golv därinne. Det ska slipas om, vad vore bästa behandlingen färgmässigt för att få det mest neutralt mot dom andra träslagen?
 
Hejsan!

Den blandningen fungerar nog bra ska du se. Inte ska du ge upp några högtalare pga av att "det kan se fel ut".. de sticker ju inte ut så mycket och stilen i ett hem ska vara personlig! Allt måste inte vara perfekt.. och de är onekligen väldigt dominerande som möbler så de tar ju sin rättmätiga plats i hemmet oavsett vad ni väljer för material i övrigt. Ska hon få ek ska väl du få dina högtalare :p Kompromiss.. även om högtalarna hade varit "snorgröna" ;)

Nåväl.. jag tror ert hem kommer bli utomordentligt vackert i sluänden!
Lycka till!!

MVH
Sandra
 
HenricM skrev:
Näe, att vi ska inreda efter högtalarna har aldrig varit aktuellt. Ville bara veta om det var möjligt att behålla dom och så verkar ju fallet vara. Grejen är den att det är ett tredje träslag i rummet oxå har jag kommit på. Är nämligen furu-golv därinne. Det ska slipas om, vad vore bästa behandlingen färgmässigt för att få det mest neutralt mot dom andra träslagen?
Jag tycker att lönn och ek går bra ihop.

Furu kan vara lite skrikigt i ådringen, mycket runda svartingar (vad de nu heter ??) men om ni ser till att hålla golvet ljust tror jag att även det går bra.

chris47 > Jag kan förstå att furugarderober och ekgolv inte går så bra ihop däremot. Men jag undrar om det är kombinationen, eller om det inte är furugarderoberna i sig som stör ögat ?? Det blir snyggt att vitlasera dem.
 

Jag skulle satsa på lut eller järnvitriol för att få en gråaktig yta på furun. Det blir snyggt mot både ek och lönn. Eller olja med vitpigmenterad olja även om det kanske inte passar med lönnen (jag har svårt att se det framför mig).

HenricM skrev:
Näe, att vi ska inreda efter högtalarna har aldrig varit aktuellt. Ville bara veta om det var möjligt att behålla dom och så verkar ju fallet vara. Grejen är den att det är ett tredje träslag i rummet oxå har jag kommit på. Är nämligen furu-golv därinne. Det ska slipas om, vad vore bästa behandlingen färgmässigt för att få det mest neutralt mot dom andra träslagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.