Jag har flyttat om lite i tvättstugan, så nu står torktumlaren på tvättmaskinen. Innan stod de jämte varandra och använde varsin elkontakt (inga som helst bekymmer). Nu efter omflytten har jag kopplat in kontakterna i samma dubbeldosa och helt plötsligt igår så gick säkringen till kontakten när både tvättmaskinen och torktumlaren var igång! Ska den inte klara det? Det är ju trots allt en dubbelkontakt.
Vad gör man för att åtgärda detta bekymmer? Byter till en större säkring eller vad?

Jag är ABSOLUT inte belevrad i ämnet ellära, så därför min kanske tarvliga fråga :-[
 
Förklaringen är enkel, en tvättmaskin brukar dra 2000 - 2200w ungefär. En torktumlare drar ungefär lika mycket (det står på en typskylt någonstans på maskinen). Ett vägguttag är alltid kopplat till en säkring i din elcentral. Och (nästan alltid) säkrad för 10A. Dett gäller oavsett om du har 1,2 eller 4 uttag i samma kontakt. Dessutom har man oftast flera uttag kopplade till varje säkring (vanliga uttag i vardagsrum sovrum etc. brukar vara ca 10 utag per säkring). En säkring på 10A tål 2300w (230V x 10A). Så när du nu kopplar 4000 - 4400w ungefär på samma säkring så trivs den inte.

Enklaste åtgärden är att du ser till att koppla apparaterna på samma uttag som tidigre (skravsladd kanske).
 
hempularen skrev:
Förklaringen är enkel, en tvättmaskin brukar dra 2000 - 2200w ungefär. En torktumlare drar ungefär lika mycket (det står på en typskylt någonstans på maskinen). Ett  vägguttag är alltid kopplat till en säkring i din elcentral. Och (nästan alltid) säkrad för 10A. Dett gäller oavsett om du har 1,2 eller 4 uttag i samma kontakt. Dessutom har man oftast flera uttag kopplade till varje säkring (vanliga uttag i vardagsrum sovrum etc. brukar vara ca 10 utag per säkring). En säkring på 10A tål 2300w (230V x 10A). Så när du nu kopplar 4000 - 4400w ungefär på samma säkring så trivs den inte.

Enklaste åtgärden är att du ser till att koppla apparaterna på samma uttag som tidigre (skravsladd kanske).
Fast det vill jag ju inte, kan ju inte ha kablar hängandes överallt ;) Fínns det ingen smidigare variant? Byta ut säkringen mot en större? Hur har alla andra det som kopplar båda maskinerna i samma dosa?
Tack!
 
Det finns tre lösningar på detta problem

1. Kör aldrig maskinerna samtidigt.
2. Flytta torktumlarens uttag så att sladden räcker.
3. Använd en skarvsladd.

Kommentar till 1: Det är när tvättmaskinen värmer vattnet den drar mycket ström, efter vattenvärmningen så kan man starta torktumlaren.


BYT ALDRIG TILL EN STÖRRE SÄKRING.

Prototypen
 
Men om jag nu har 2 dubbelkontakter bakom tvättmaskinen, betyder att jag kan flytta den ena kontakten till den och allt är bra eller?
 
GreenTurtle skrev:
Hur har alla andra det som kopplar båda maskinerna i samma dosa?
Tack!
Svaret är enkelt, det är ingen som har det kopplat så och har det fungerande. För att kunna köra båda samtidigt behöver du en säkring på 20A och dra 4mm2 kablar (det är troligen 1,5mm2 idag) samt det hela faller på att vanliga uttag ej får säkras högre än till max 16A
 
Bakom tvättmaskinen sitter det idag 2 dubbelkontakter. Vad är oddsen på att dessa 2 går till samma säkring? För om dem inte gör det så är det väl inga bekymmer eller?
Förlåt min okunskap :-/
 
Testa med en lampa eller annat lättflyttat. Sätt i den i resp. uttag och slå av säkringarna (eller skuva ur propparna eller vad du nu har) för det uttaget. Och se om båda går på samma säkring.

Att byta upp säkringen är livsfarligt. Det finns lägen där det skulle kunna gå att säkra upp till 16A (vissa uttag är godkända för det), men då skall det vara kraftigare trådar från centralen. Det bör en elektriker bedömma, i de lägena skall man även göra en mätning för att kontrollera att "utlösningskriteriet" är uppfyllt (I princip mäter man ledningskvalitet ända från elverket fram till din tvättmaskin), annars finns risken att säkringen inte löser ut vid vissa typer av fel i din maskin, med brand som resultat. men även 16A är för lite i ditt fall, skulle kunna räcka med lite tur.

Varning, gör inte ett byte till större säkring själv, du har stor risk att huset brinner ned.
 
Tack. Skall testa ikväll! Och nej, jag skall inte byta säkringen då :D
 
GreenTurtle skrev:
Tack. Skall testa ikväll! Och nej, jag skall inte byta säkringen då  :D
Man kan alltid byta säkring till den största som får plats (avgörs av bottenplattan i säkringshållaren). Förmodligen har du redan störst möjliga säkring. Teoretiskt så kan det ju vara anpassat för 16A och du har en 10A säkring (eller 10A/6A), men inte särskilt troligt.

Man ska ALDRIG byta bottenplatta för att få plats med större säkring, iallafall inte som privatperson. Det görs endast om man har ändrat ledningsdragningen.
 
Kolla så du inte har en 6A säkring först och främst.. det är inte helt ovanligt..
Har du en nyare torktumlare/tvättmaskin så går dom ibland att ställa in för
10 eller 16A drift.. (vår Siemens torktumlare från 06 går tex att ställa in så..)

Det kan räcka att ställa in maskinerna på 10A, morsan kör tex sina nya maskiner
samtidigt, på en 10A grupp, och den säkringen har aldrig pajat..

Annars är det möjligt att det går att byta ut ledarna till uttaget till 2.5mm2, och säkra upp till 16A.. mycket mer än så går inte att göra "enkelt"

/Daniel
 
Problemet är löst! Det visade sig att de 2 kontakter jag har bakom tvätt/torktumlaren, går till två olika säkringar.
Tack för all hjälp och info ....
 
GreenTurtle skrev:
Problemet är löst! Det visade sig att de 2 kontakter jag har bakom tvätt/torktumlaren, går till två olika säkringar.
Tack för all hjälp och info ....

Nu får du bara hoppas ingen av uttagen går på samma säkring som mikrovågsugnen eller något liknande :)

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.