Observera att jag har två garage, ett stort tillbyggt vägg i vägg med huset. Det är där jag tänkt ha airotempern.
 
Vad jag menade var att ditt garageflöde bara kyler 500 L tanken där det är inkopplat. men samtidigt passerar returflödet från dina radiatorer via den tanken och "värmer" samtidigt flyttas vatten vidare till de andra tankarna. Det är en ganska vanlig princip att koppla tex större VP till returen i system på liknande sätt, man blir oberoende av de olika flödenas storlek men du får ha en egen pump till aerotempern, det är iofs normalt det också.
 
På sätt och vis låter det väldigt vettigt, men sabbar jag inte skiktningen i tanken med en extra pump som blandar om? Får väl strypa flödet förstås. Garaget kommer förvisso inte att köras hela tiden utan kanske bara när jag är hemma och tänker vara där. Och det blir ju enkelt att stänga av värmen dit ut också.
 
Den shunten jag har är bivalent. Eftersom jag inte har någon mittenanslutning på 750-tankarna tänkte jag att jag inte kunde använda den. Men skulle det inte vara läge att koppla den så att den först tar värme från 500-tanken med ena anslutningen, och när det inte räcker tar den värme från toppen på 750-tankarna med den andra anslutningen?
 
Jo det blir ju helt perfekt även med tanke på ev garageinkoppling på den tanken.
 
acksys5liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir det så här kanske? Ser någon några felaktigheter? Pratade lite med rörisen idag, han skulle komma nästa vecka. Då är det bra om jag vet hur jag vill ha det, även om han gör det mesta praktiska vill jag ha systemet på mitt sätt och ha full förståelse för hur det är upplagt.

Dumma frågor: Hur fixar man övergången från acktank till kopparrör? En koppling med rörgänga in i tanken och klämring på andra sidan? Vilka ventiler är det lämpligt att använda, exempelvis DENNA ?
 
Nu har rörmokaren varit hit och tittat. Han var inte helt förtjust i shuntkopplingen. Han ville hellre ha en vanlig shunt med eget uttag längst upp på tanken och sätta returen separat på en ledig anslutning i botten på tanken, för han menade att det kunde bli strul annars. Men ville jag absolut ha det så som jag ritat så får jag väl det. Vad tror ni? Kan det vara något problem med min ritning?
 
Jag tycker du har gjort en bra koppling, när du har grejorna så utnyttja dom. Inget problem med det snarare en lyxvariant, och bra om du kopplar garaget över lilla tanken också. Vad ser mokaren som problem? Ta reda på det först och kom igen hit.
 
Det är ni som hjälpt mig till ett bra system:) Jag tror inte han gillade att sätta radreturen på röret mellan tankbotten och panna, han hade fått problem med en dylik koppling tidigare. Och att shunten blivit nervös och konstig. Men han hade nog inte riktigt klart för sig då att lilla tanken var seriekopplad efter de stora. Jag tror att det här kommer att bli bra, och jag ser inget som inte skulle funka. Jag kör på det här sättet så får vi se sen. OM det inte skulle bli bra är det väl bara att göra om.
 
Ska man sätta uttaget till shunten till vänster om stora tankarna (där det sitter en ventil) eller spelar det ingen roll? Det känns lite naturligare att ha det så, att laddningen går förbi tankarna först innan det når shunten. Och radiatorreturen, spelar det någon roll vart den sitter?
 
Nu fyller vi systemet!!!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Efter tre läckor med tillhörande urtappning och lödning veekar det funka nu. Tur att rörisen lämnade kvar lödgrejorna över helgen utifall att.. Bra värme i huset och tankarna ackumulerar. Vilken fantastisk skillnad mot det gamla kombimonstret!
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
kulle
Andreas_H skrev:
Efter tre läckor med tillhörande urtappning och lödning veekar det funka nu. Tur att rörisen lämnade kvar lödgrejorna över helgen utifall att.. Bra värme i huset och tankarna ackumulerar. Vilken fantastisk skillnad mot det gamla kombimonstret!
Då är det bra med många avstängningar :)
 
Sista gången behövde jag bara tappa radiatorsystemet tack vare en lämpligt placerad kran. Men jag ser redan att det fattas några. Nästa gång, då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.