I vintras installerade jag en trådlös dörrklocka. Till en början gick det bra, men efter ett tag så började den reagera på när man körde ut/in markisen. Ibland var det samma ringsignal som jag hade programmerat, ibland någon annan.

Efter det började den okynnesringa utan någom som helst orsak. Dag som natt. Jag testade med att flytta på ljudenheten, jag flyttade på tryckknappen, jag bytte batteri. Inget hjälpte. Men ju mer jag testade, ju sämre blev den på att låta när det verkligen var någon som ringde på:p

I början av sommaren köpte jag en en annan modell, men den beter sig likadant.

Uppenbarligen är dessa dörrklockor lite för lättstörda...
 
Är det ett fast kodsystem eller lärbart? Är det lärbart är det mer konstigt. Har själv nexas variant som fungerar bra så här långt.
 
Vet att en del såna klockor ringer när man låser bilen med trådlös nyckel.
Så om du bor i närheten av en parkering så kan jag förstå att den ringer ofta.

Salle
 
Vilken frekvens ligger klockan på då? kan ju va konflikt med gsm-bandet.
 
ByggNiclas skrev:
Vilken frekvens ligger klockan på då? kan ju va konflikt med gsm-bandet.
Ingen aning, men jag har svårt att tro att man med flit lägger bandet som dörrklockorna får ligga på så nära GSM bandet så de kan störa varandra. Dessutom borde fler ha det problemet om så var fallet.
 
fredl skrev:
Är det ett fast kodsystem eller lärbart? Är det lärbart är det mer konstigt. Har själv nexas variant som fungerar bra så här långt.
Vet inte vad du menar med kodsystem, men man väljer en ringsignal av de som finns inlagda på apparaten.
 
Salle60 skrev:
Vet att en del såna klockor ringer när man låser bilen med trådlös nyckel.
Så om du bor i närheten av en parkering så kan jag förstå att den ringer ofta.

Salle
Det lustiga är att den alltid ringer när jag kör ut markisen, men kanske bara 1/5 gånger när någon ringer på. Och markisen befinner sig ca 5 ggr längre bort från dörrklockan jämfört med knappen til dörrklockan.
 
Har du fjärrkontroll till markisen?
Testa att plocka bort batterierna i fjärren till markisen, samt gör den spänningslös och kolla om okynnesringningarna slutar.
Jag tror egentligen inte på denna lösning, men du vet ju redan att markisen stör.

Salle
 
Salle60 skrev:
Har du fjärrkontroll till markisen?
Testa att plocka bort batterierna i fjärren till markisen, samt gör den spänningslös och kolla om okynnesringningarna slutar.
Jag tror egentligen inte på denna lösning, men du vet ju redan att markisen stör.

Salle
Ja, okynnesringningarna från Markisen lär sluta i alla fall...
 
Jag var faktiskt seriös med förslaget, jag vet inte hur markisen funkar, men tanken jag hade var att kanske, kanske så skickar en av delarna ut någon signal för att kolla så att den andra delen fortfarande 'lever' eller nåt liknande.

Salle
 
Salle60 skrev:
Jag var faktiskt seriös med förslaget, jag vet inte hur markisen funkar, men tanken jag hade var att kanske, kanske så skickar en av delarna ut någon signal för att kolla så att den andra delen fortfarande 'lever' eller nåt liknande.

Salle
Jo, jag förstod det, men eftersom jag har två typer av okynnesringningar, gick det ju att skoja till det lite.
 
Eftersom ingen annan gjort det än så undrar man ju om det inte är något spöke som ställer till problem? ;-) hoho
 
Du har inte en granne med samma klocka?

Har en bekant som har det så, när man är där så ringer dörrklockan, och man tror det kommer någon, men det är hos grannen det kommer folk...

Han satte in dörrklockan samma dag han skulle ha födelsedagsfest, ett par timmar innan gästerna skulle komma så började det ringa på klockan, men ingen vid dörren.
Visade sig sen att det var hans gäster kom till förfesten hos grannen...

Men dom har varsin signal, så dom vet vem som får besök...
 
JoakimJohansson skrev:
Eftersom ingen annan gjort det än så undrar man ju om det inte är något spöke som ställer till problem? ;-) hoho
EMC problem brukar ganska ofta klassas som "spöken" för den oinvigde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.