Hur menar du med att siliconets enda funktion är det hygieniska?
nej det är inte alls praxis att silicona i golv/vägg vinkeln, tyvärtom så är det praxis att inte dra silicone där
 
Mikael_L
Jag drog hårdfog i golv/vägg-vinkeln. Men jag är ju bara amatör. ;)

Det ska däremot bli mjukfog i vägg/vägg-hörnen. När jag någon dag kommer ihåg att köpa en tub med rätt färg. Första försöket blev för mörkt.

Trähus, betongplatta som golv.
 
T
Micke64 skrev:
Varför?
För att det är fult och silikonen drar till sig smuts och blir snuskig och möglig:thumbdown:

Dessutom gör den absolut ingen nytta, är endast till för klantiga/lata plattsättare som inte kan skära plattorna snyggt och väljer därför att dölja sina fadäser med silikon.
 
jag kan inte annat än hålla med. Fick själv ta bort silikonet runt slutkristen som släppt/gulnat/möglat och ersatte det med hårdfog.
 
Håller med Nino och Tank. Det är inte praxis att dra silikon utan tvärtom de flesta seriösa plattsättare drar hårdfog.

Även med nyare silikon med utlovad funktion för att inte bli smutsig eller möglig så ser det ut som skit efter något år.

Tar tom hellre att hårdfogen spricker lite i värsta fall än silikon som blir smutsigt...
 
Hårdfog fäster inte så bra på glatta ytor, i det här fallet golvet (klinkers). Annars hade man kunnat använda hårdfog även i hörn vägg-vägg.

Silikon är mjukfog, och man får räkna att byta ut den ca var 5 år.
Dagens antimägelbehandlade silikon håller riktigt bra. Använder Mapei, men gissar att de andra välkända märkena gör minst lika bra silikon.
 
Jag har gjort 3 badrum senaste 10 åren. Mjukfogade både vägg-vägg och vägg-golv eftersom det var det jag lärde mig en gång i tiden. Nu har jag däremot fått lära mig att man absolut inte får bottna silikonfogen i vägg-golv anslutningen (kanske gjorde det på första, minns inte). Har fortfarande inga problem med mögel eller missfärgningar i ngt av rummen. Det senaste, 2 år gammalt, har igentligen inte godkänt bjälklag. Men där hårdfogade jag golv-vägg pga lathet, och fortfarande inte några sprickor.

Mitt tips är att hårdfoga allt, och om det spricker så kratsa ur lite och lägg en tunn mjukfog i kvalitetssilikon.....
 
T
ByggNiclas skrev:
jag kan inte annat än hålla med. Fick själv ta bort silikonet runt slutkristen som släppt/gulnat/möglat och ersatte det med hårdfog.
...och runt en slukrist ska man ABSOLUT INTE ha silikon:wow:
 
nä men för 10 år sen var det nog vanligare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.