Hej igen
Nu ska vi snart flytta in och ideerna sprutar. Min familj ska bli sambo i ca 6 mån med min farmor tills hennes lgh är färdigbyggd..

Ritat av mellanvåningen och skulle vilja ha lite förslag på hur man kan göra.
Där den sträckade linjen är har det varit en vägg och vad jag minns så var dom tvungna att sätta upp en förstärkning då den tydligen var bärande. kan man då utgå från att den är bärande hela vägen till andra änden?

Det som irriterar mig är.
Toa är för liten så jag funderar på att flytta ner den i källaren. Finns ingenstans att ha skor/kläder i hallen, kapprum där toa är kanske..

Slå ut väggen mellan kök och finrum som farmor anväderdet till idag. Vad göra med gången från hallenbygga igen?

Sätta upp väggen igen (den sträckade) för att få ett sovrum till finns två på övervåningen.

Det jag är ute efter är ganska öppen planlösning och att få ut så mycket m2 som möjligt. Hallen är ett gytter dörr hit och dit med trång gång till köket m.m ja ni ser själva.

Hur hade ni gjort?

Y=skorsten
X= Garderober
 
Hej,

Jag tror inte att du kommer att få bygglov för att flytta ner toaletten till källaren (Kök, badrum och sovrum ska finnas på entréplan för att kommunen ska slippa lägga ner en förmögenhet på att handikappanpassa utifall att du eller någon i familjen skulle råka ut för en olycka eller sjukdom som medför rörelsehinder.), och om du bygger om toaletten så lär du behöva (vilket du ju vill, så det är ju bra) göra den större så att en rörelsehindrad person får svängrum därinne.
Frågan är bara var du ska placera den istället?
Jag tror som du att det kan vara en bra idé att göra om toaletten (eller en del av den) till garderob eller kapprum, kanske med skjutdörrar från hallen – hopplöst att ha ytterkläder och skor drällandes...

I allmänhet brukar man väl tycka att det är bra att ha toaletten nära ytterdörren utifall att någon kommer in utifrån och har bråttom;-)

Kanske ska du överväga att flytta både kök och toalett? Men det är kanske mer jobb/pengar än du tänkt lägga ner...

Jag tror definitivt att du kan räkna med att den delvis borttagna väggen (streckade linjen) är bärande hela vägen genom huset.

Hur som helst kan det kanske vara bra att låta tankarna mogna under det halvår som ni ska vara farmor-sambo? Då hinner ni bo in er och märka vad som funkar/inte funkar i vardagen. En ombyggnad är påfrestande för den som är ung, pigg och frisk. Jag antar att farmor missar i alla fall det första kriteriet, så för hennes skull är det säkert bra att vänta med att dra igång stora renoveringsprojektet tills efter att hon har flyttat. ::)

Jag är egentligen inte helt hemma på det här med planritningar, men förhoppningsvis finns det andra här som kan komma med mer konkreta råd!
 
Humm
Om det nu är som du säger så kan man kanske göra så att toa = kapprum och i anslutning till den där gången till köket är idag ha en toa problemet är då i fall det även måste vara duchmöjligheter!

Det jag även funderar över är om man lite senare skall ta kontakt med en arkitekt.
Om man nu måste ha toa och duch så vill man ju ha lite utrymme och då kanske det är som du säger att man behöver rita om hela mellanplanet. Det är doch ett ganska stort projekt phuuu....

Mera synpumkter ................ på bästa planlösning.........................
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.