Mikael_L
Jag har försökt googla fram, men inte lyckats.
Men på en sida stod det att björken "svettas ut" 90% av vattnet som den suger upp, så olika träd kanske tar olika mycket vatten?

Tar en lönn mer vatten än en björk, undrar jag.

Det märks på gräsmattan runt björkarna att dom suger i sig rätt bra med vatten, jag undrar om det blir lika illa ifall vi planterar lönn, för att om några år "byta" genom att såga ner björkarna.

Ja, vi har väl ändå tänkt byta så småningom, genom att plantera något nytt som får växa till sig innan björkarna får bli ved.
Just nu funderas det lite på lönn.


Finns det någon bra sida där man kan hitta mycket info om olika träd?
 
Jag är också intresserad av svar på frågan i ett liknande ärende.

Delar av vår tomt lagrar ansenliga mängder vatten i vattenpölar när det regnar.

Finns det något träd vi kan plantera som
1) dricker ansenliga mängder vatten
2) är hyfsat lämpligt för allergiker
 
Björk , Pil , Poppel dricker mycket vatten , vet tyvärr ej något om allergi i dessa fall.
 
Björk är helt uteslutet ur allergisynpunkt. Planterar vi en björk mitt i radhusområdet blir vi nog tvugna att flytta och skaffa skyddade identiteter... ;);)
 
plastgran med ordentlig dränering alternativt kortisonspruta som är bra mot pollenallergi :)
 
Det beror lite på när ni vill att trädet skall dricka vatten också, det är ganska meningslöst att plantera ett törstigt träd på en plats som alltid blir översvämmad på hösten tex då träden går i vinterdvala.
Jag har både björkar och lönnar, rejäla träd är det men jag vet inte om jag tänkt på att det blir torrare under någon av sorterna. Bor ju i Dalsland och här är ta mig tusan alltid blött....
 
Nyfniken skrev:
Björk är helt uteslutet ur allergisynpunkt. Planterar vi en björk mitt i radhusområdet blir vi nog tvugna att flytta och skaffa skyddade identiteter... ;);)
Det låter helt galet i mina öron. Pollen färdas väl ganska långt så om en björk finns några hundra meter bort eller hos grannen har väl marginell effekt för allergikern? Eller är det bara här det blåser så mycket. :eek:
 
Mikael_L
Och jag vill ju tvärtom mot nyfniken, ha träd som dricket något mindre ...
Dalbotös skrev:
Jag har både björkar och lönnar, rejäla träd är det men jag vet inte om jag tänkt på att det blir torrare under någon av sorterna. Bor ju i Dalsland och här är ta mig tusan alltid blött....
Så din enligt din erfarenhet verkar det inte vara någon större skillnad.
 
M
Gran är väl rejält törstiga? Några grannar har tagit ner granar i slänten bakom deras hus och de fick mycket mer vatten på tomten och under huset.
 
Det stod så här om lönnen - "Den trivs inte på vattenrika marker och är mycket känslig för kortvariga översvämningar. "
Uppenbarligen har inte mina lönnar hört det. :)
 
mariatherese skrev:
Det låter helt galet i mina öron. Pollen färdas väl ganska långt så om en björk finns några hundra meter bort eller hos grannen har väl marginell effekt för allergikern?
Hur det fungerar i praktiken spelar ingen roll för grannsämjan. :)
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag har inte full koll på vilka träd som dricker hur mycket, men det är många gånger uppenbart att björk suger upp mer än många andra träd. Sågar man av en gren på en björk på våren kan det rinna en kontinuerlig stråle av sav ur såret. En stubbe av en nyfälld björk är ofta plaskvåt. Är det vinter kan hela stubben bakas in i en isklump av all sav som dras upp.

Att gräset är torrare under björken, kan inte det delvis bero på att det faller mindre regn på marken under ett träd oavsett vad för träd det är?
 
ullberg
Nyfniken skrev:
Hur det fungerar i praktiken spelar ingen roll för grannsämjan. :)
Är det så på riktigt (ärligt intresserad)? Du tror alltså att det är troligt att fler än de riktiga galningarna skulle bli irriterade om du planterade en björk?

Själv flyttade jag från lägenhet direkt till utkanten av förorten, så här är det mer skog än människor (och man har följdaktligen inte denna typ av problem problem), och det var kanske tur, så många åsikter mina grannar skulle ha om mig...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.