Hej!

Jag ska bygga en friggebod i lösvikt (enkelboden) och köpte hem 8st 700mm plintar med ingängade justerbara stolpskor. Tanken är att jag ska slippa blanda 20 säckar betong och försöka få allt rakt åt alla håll och kanter med plintjärn i olika positioner i nästan varje plint, själv (har aldrig sysslat med betong). Har läst sönder byggbeskrivningen men får inte riktigt till det ändå hur dom vill ha det.

Tanken var att sätta i korta 95x95 stolpar som ser ut såhär i hörnen på de ställbara stolpskorna:
Stolpe friggebod.JPG
http://www.youtube.com/watch?v=3JIBPNd5vZM 01:55 in i filmen.
Justerbar stolpsko.JPG

Och lägga bärlinorna på detta.

Men nu när jag läser på lite verkar inte justerbara stolpskor klara sidolaster (antar att det knäcks mellan gänga och betong).

Har jag köpt fel grejer? Eller används såna skor till friggebodar? Marken lutar inte.

Tanken är att boden ska klara både isolering och takpannor.
 
Vår friggebod ligger direkt på plintarna. Får man dom inte helt i våg lägger man mellan lite extra syllpapp eller kilar. Snabbt och enkelt. Plintarna är nedgrävda i marken.
En annan bod vi har står bara på lekablock som i sin tur ligger på grus. Detta är vid havet i norra Sverige och de står kvar trots stormar och blåst.
 
Ja ett alternativ är förstås att helt skippa stolpskorna och lägga direkt mot plintarna! men det hade varit snyggt med en efterjusterbar lösning.

Stora horisontella laster klarar inte dom justerbara stolpskorna enligt tillverkaren men jag har dålig koll på hur stora laster en friggebod kan ge i den ledden. Men jag antar att plintar rent generellt inte är speciellt bra på horisontella laster så det kanske är en generell kommentar om alla plintar dom lagt in.

Någon som vet ifall justerbara stolpskor är lämpliga till friggebodar?
 
Jag frågade plintleverantören (Bender) och dom hade inga invändningar mot att deras plintar med Uniflex justebar stolpsko användes till friggebodar.
 
Jag hade en justerbar plint i varje hörna som jag hängde "underramen" i. När allt var i gjutet och injusterat i våg fäste jag in resten av vanliga stolpskor som jag bara hängde ner i gjutrören då allt redan var rakt.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 1 till
  • Laddar…
Smart!
 
Till slut valde jag att gjuta plintar. Plintarna är gjutna i papprör (200mm) och har ett stolpjärn nertryckt/plint och tanken är att bärlinan ska vila på betongen och fixeras med stolpjärnet, eventuellt finlir i höjdled hade jag tänkt lösa med något extra lager syllpapp.

MEN

Förstgångengjutare, spöregn som tidvis slog ut lasern och allmän stress ledde till att jag nu står med plintar som skiljer upp till 2cm i höjdled och dessutom står inte plintjärnen i en perfekt linje (avviker upp till 1,5cm) vilket ger att förutom att luta skulle bodens bärlinor slingra sig och golvåsarna behöva vara olika långa.

Hur löser man detta?

Kan man använda pallningsbrickor till både höjd och sidjusteringen?
Capture.PNG
Magkänslan är inte så bra för plastbrickor då boden som blir 15m² och vinterisolerad säkert väger en del. Jag är rädd att plasten kryper och sakta trycks ihop.

Finns andra lösningar?
 
Plastkilar går fint, du kan fästa dom i regeln med spik eller skruv om du är rädd att dom ska krypa iväg med tiden. Sen 1,5 cm i sidled kan du lösa genom att såga ur ett jack där det behövs. Alternativt om det är åt andra hållet så kan du skruva fast en till regelstump så regeln blir dubbla tjockleken över plinten. Sen jackar du ur i den, använd många å rejäla skruv.

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.