Vi har ett fönster rakt ovanför badkaret i badrummet och även om vi gärna hade haft kvar fönstret så har vi bestämt att sätta igen det för att inte ge försäkringsbolaget nåt att gnälla på vid en ev. framtida försäkringssak. Badrummet ska alltså helrenoveras, om nån undrade.
Vi vill dock inte bara sätta igen fönstret eftersom det dels kräver bygglov, som försenar och fördyrar, och dels kommer vi få svårt att få till en snygg reparation på utsidan eftersom den består av rappat tegel. Den lösning vi tittar på är att skruva fast yttersta rutan i karmen och sätta på nån folie för att det ska se ut som blindglas, utifrån sett. Därefter sätter vi igen fönstret på insidan. Då vill vi självklart isolera också, och det är här vi äntligen kommer fram till min fråga:

Rent intuitivt känner jag att vi inte bör lägga isoleringen direkt mot insidan av fönsterglaset, nån slags luftspalt bör nog till för att förhindra kondens och fuktvandring. Jag fick en del golvplattor över när vi lade in det i källarduschen, skulle jag kunna sätta upp dem mellan fönstret och isoleringen? Se http://www.jula.se/golvplattor-av-polypropen-1-m-11-pk-290110 för bild och förklarande text.
 
Försöker tänka utanför lådan.

Om du skulle sätta en härdad glasskiva för fönstersmygen/hålet (inifrån sett).
Få till så att tätskiktet ansluter utanpå denna, och att gummi/duk fäster ordentligt på glas.
Göra fönstret öppningsbart utifrån (för städ/puts).
Avslutar med en kakellist en bit in på glaset och kakel för att dölja tätskiktet.

Då har du fortfarande ljusinsläpp/utsikt men godkänt tätskikt. Glas tål fukt/vatten.
Det enda problem jag ser med detta är att det ska fästa ordentligt på glas, samt att mig veterligen finns ingen sådan konstruktion, dvs försäkringsbolaget kanske ändå inte gillar lösningen.
Samt vad händer i det slutna utrymmet mellan glas och fönster (fuktmässigt).

... det kanske inte var någon bra idé ändå....:)
 
Jag har ett likadant fönster, när jag renoverade badrummet var min första tanke dubbla duschdraperier, ett mot fönstret och ett mot rummet. Jag la mjukfog mellan kaklet och fönsterlisten, lackade trälisterna runt fönstret. Sen tänkte jag det blev snyggare med en plexiglasskiva som skyddade fönstret för stänk. När badrummet började användas blev det varken det ena eller andra. Det verkar som folk som duschar i badkaret sitter ner när man tvättar håret, så det blir bara enstaka droppar på fönsterlisterna
 
I Hyresrätten jag hade innan så hade de kaklat in ett öppningsbart plexifönster (verkade finnas för just detta ändamål)

Är väl trist att tappa en naturlig ljuskälla i badrummet?
 
Visst, hade jag fått välja själv hade fönstret suttit kvar, men det är inte jag som författat Säkra Våtrum, som försäkringsbolagen lutar sig mot.

Jag förstår delvis varför de oroar sig för fönster i våtzon 1 för när mina ungar badat klart är det inte mycket vatten kvar i badkaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.