Hemma hos mig skulle det inte fungera att ha innerdelen under fönster , då skulle inte den värma upp huset.
Antingen blev det varmt under köksbordet eller under matsalsbordet i vardagsrummet med en sådan placering.
Har faktiskt ingen bekant som har sin innerdel placerad lågt.
 
Att man inte skall blockera luftflödet torde vara ganska grundläggande. Det gäller både för golvmodeller och väggmodeller vare sig de är högt eller lågt monterade.
 
Ja, problemet i mitt hus är att det är ganska lågt i tak och att det faktiskt inte finns något jättebra ställe att sätta innerdelen högt upp - i alla fall inte om det skall bli ett bra luftflöde som når hela huset.
Jag kan sätta den i trappan men då tror jag att den mest kommer att värma övervåningen, vilken är liten och ganska varm av sig själv plus att jag gärna har det svalt i sovrummen. Därav mitt intresse för en placering under ett fönster.
Det fönstret ligger i hallen och det finns inget framför som kan hindra luftväxling. Hallen ligger centralt i undervåningen och det är halvöppna ytor.
Jag tror att jag tänkt på ett vettigt sätt men säker på det är jag ju inte! ;)
 
Har man inga hinder i vägen som stör luftflödet/riktningen så fungerar en låg placering mycket bra.
Det låter även mindre vid en låg placering.

Nackdelen är att man kan vilja möblera om och då kanske någon möbel hamnar " i vägen "
Största nackdelen är annars att mindre barn gillar att dra i saker som rör sig ( fläktvingarna ) och gärna peta in pinnar/leksaker i fläkttrumman vilket kan bli en dyr leksak för mamma och pappa :)
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Ja, nu har den kommit och blivit installerad! En Panasonic E12GFE (för golvplacering). :)

Installatören valde samma ställe som jag; i hallen nära trappan och med fritt luftflöde mot kök och vardagsrum. Det visade sig att man skulle kunna klämt in en väggplacerad uppe vid taket på samma ställe (dvs ovanför fönstret). Jag har väldigt lågt i tak på flertalet ställen.

Nu är det ju fortfarande såpass varmt att jag inte behöver köra den men den är väldigt tyst! Även då på högsta fläktläget som installatören rekommenderade som standardläge för att få ut varmluften bra i hela huset och så att den inte bara slinker upp till övervåningen. Han menade att energimässigt gjorde inte det högsta fläktläget någon större skillnad mot ett lägre plus förstås att jag kanske inte behöver använda elementen (el) alls. :p

Något som jag är lite extra nöjd med är att han drog in elen (anslutningen sitter på ytterdelen) och vi använde en väggkontakt som enligt säkringsschemat har en egen säkring vilket innebär att jag inte behöver ta hit en elektriker för en utomhusinstallation! OM allt fungerar som det skall framöver förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.