Jag har plockat ner taket för en omläggning och ska återanvända tegelpannorna.

Mossa och lav är lättvättat med bensalkonklorid och högtryck men de svarta missfärgningarna som antagligen mest består av sot är värre.

Någon med tips om vad man kan ta väck det med?

Då tänker jag på något medel eftersom mekanisk rengöring inte fungerar.
 
M
kanske 10% saltsyralösning? bara en gissning...

annars finns här en beskrivning, halvbra översatt :D, om hur man tar bort sot från telgelsten:

http://www.baomee.info/2/2012/02/hur-du-tar-bort-sot-fran-en-tegelsten-spis.html

Jag citerar:

hur du tar bort sot från en tegelsten spis

Som trä brinner , kan röka släpper genom skorstenen , men sot sippra på en tegelsten spis ansikte och hålla det på grund av dess små skurkar och springor , skapa svarta märken på stenen . Rengöring sot regelbundet säkerställer en renare letar spis

Du behöver : .

Flytande tvål
Salt .
Svamp.
Stiff-borste.
Sprayflaska.
Allrengöringsmedel.
Hink.
Tyg.
Trinatriumfosfat .



koksalt


1 .
Blanda 1 oz . av flytande tvål med 1 oz . bordssalt. Placera droppar vatten i blandningen tills den bildar en tjock kräm .
2 .
Bred salt blandningen över sot på tegel med en svamp . Låt blandningen stå kvar på tegel i 10 minuter .
3 .
Skrubba tegel med en våt , hård borste , ta bort sot fläckar .


All- Syfte Cleaner

1 .
Spraya vatten på sot på tegel eldstaden med en sprayflaska .
2 .
Blanda 1 /4 kopp alla ändamål renare i en liter vatten .
3 .
Doppa en styv borste till rengöring blandningen och skrubba sot fläckar .
4 .
Blöt en ren trasa och torka över tegel , ta bort sot och tvål rester från tegel .


trinatriumfosfat

1 .
Fyll en liters hink med varmt vatten. Häll 1 /2 kopp av trinatriumfosfat i vattnet och rör om för att lösa upp .
2 .
Blöt en styv borste med rengöring blandningen . Applicera blandningen till sot på tegel , skura rent .
3 .
Skölj sot och rengöring blandning från tegel med en svamp och varmt vatten. Detta är en sur lösning och kan vara skadliga för hud och andra föremål .


tips och varningar

Använd en målares mask , skyddsglasögon och gummihandskar när du arbetar med trinatriumfosfat , eftersom den kan bränna huden.
Undvik att använda starka kemikalier på tegel eftersom det kan skada ytan .

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.