Hermes skrev:
Jag tycker det ser ut som ett trevligt hus (bortsett från fågelholken på framsidan som jag skulle kofota bort bums), och ett lagom projekt att öva upp sig på. Förslagsvis renoverar du detta i lugn och ro som fritidshus under säg 2-3 år med dito ROT (kolla även skatteverkets lista över vad ROT täcker, det kan täcka en del vatten och eldragning till huset med).
2-3 år låter som väldigt kort tid för ett så omfattande projekt.
Tänk också på att ROT-avdraget är maximerat till 50000 om året. Det räcker inte långt, skulle gissa på en arbetskostnad på minst det tio-dubbla.

Tänk också på att det är en skattereduktion, så det gäller att du verkligen betalar 50000 om året i skatt om du ska utnyttja avdraget till fullo.
 
"
Tänk också på att ROT-avdraget är maximerat till 50000 om året. Det räcker inte långt, skulle gissa på en arbetskostnad på minst det tio-dubbla.

Tänk också på att det är en skattereduktion, så det gäller att du verkligen betalar 50000 om året i skatt om du ska utnyttja avdraget till fullo."

-Jag menade inte att ROTavdraget skulle betala hela projektet, bara 50' av varje års arbetskostnad (material mm täcks ju inte), och för 3 år således dra ned projektkostnaden med 150'. Detta implicerar att man dessutom lagt ut 50' per år i arbetskostnader + ytterligare materialkostnader, resulterande i en hypotetisk totalbudget (ROT ej avdraget) om minst 100' per år i arbetskostnader + t.ex. 100'/år i material, x 3 år, ca 600', och efter ROT 450'. Men som sagt om verkligen allt arbete skall tas in kan arbetskostnaden bli mkt högre, beroende på val av metoder mm. 100' per år räcker till att ha en hantverkare à 500sek/h i 200 h dvs 5v heltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.