krypgr-direktel-ftx skrev:
Du kan ansluta flexibla d160 slangar med slangklämmor på till o frånluften på beredarens ovansida. Tror längden får vara max 5 m.

vilken är den optimala/bästa lufttemperaturen för insuget till den (då varmvattenberedaren återger bäst effekt)?
 
Söta du, du värmer väl ändå inte ett garage eller uterum med den värmen! Skärpning!
 
Om jag har pga kostnadsskäl förövrigt kall garage då får lilla jag det varmare där om frånluften går in dit
 
Jag det blir "varmare" men du skrev: får en varmgarage utan någon extra kostnad.. Och det är ju rent nonsens!
 
jensaro skrev:
Jag det blir "varmare" men du skrev: får en varmgarage utan någon extra kostnad.. Och det är ju rent nonsens!
Ja och blir det varmare utan extra kostnad i utrymmet invid huset då kostar det något mindre att värma upp huset (jämför med vad man hade för kostnad tidigare) + så har man frisk luft inne (inomhusluften som är bland det mest skadliga människor utsätts för under sina liv) .

Utefter olika definitioner på varm, iom att det inte finns något krav på värme i garage så är den definition fri att sätta. är det -20 ute och jag har +3 i garaget då upplever man det som varmt. Detta vet vem som helst som har vana att vara ute i kall väderlek.
 
Redigerat:
Check! 👍
 
jensaro skrev:
Check! 
Jag noterar missförståndet och vad du siktade på... min poäng med "varmgarage" var "varmare garage utan kostnad" ska försöka vara mer tydlig i framtiden.
 
Tbbz skrev:
Jag noterar missförståndet och vad du siktade på... min poäng med "varmgarage" var "varmare garage utan kostnad" ska försöka vara mer tydlig i framtiden.
Jag misstänker att avluften från värmepumpen är mycket fuktig.
Det är ju vad som händer när man kyler ner luft: RH stiger.
Och luften som värmepumpen "matas med" är väl inomhusluft som spetsats med fuktighet från människor, matlagning, hygien, tvätt osv.

Bäst att ha koll på RH i garaget vid detta arrangemang.
Även moderna bilar kan rosta.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag misstänker att avluften från värmepumpen är mycket fuktig.
Det är ju vad som händer när man kyler ner luft: RH stiger.
Och luften som värmepumpen "matas med" är väl inomhusluft som spetsats med fuktighet från människor, matlagning, hygien, tvätt osv.

Bäst att ha koll på RH i garaget vid detta arrangemang.
Även moderna bilar kan rosta.
Matlagningen har en separat fläkt som blåser rakt ut ur huset. Visserligen så blir luften fuktig , allt kan inte vara 100%. Tror inte jag kommer få märkvärt mycket problem med rosten på bilen, ve andra som har gjort såhär och haft det så i många år. ingen har klagat.
 
Tbbz skrev:
Matlagningen har en separat fläkt som blåser rakt ut ur huset. Visserligen så blir luften fuktig , allt kan inte vara 100%. Tror inte jag kommer få märkvärt mycket problem med rosten på bilen, ve andra som har gjort såhär och haft det så i många år. ingen har klagat.
Snälla Tbbz, det låter som du börjar gå in i förnekelse!

Kör du köksfläkten varje gång du kokar ett ägg, kokar potatis eller kokar en kanna kaffe?

Vad jag sa är att man bör "ha koll på" luftfuktigheten om man använder avluften från en värmepump till att "värma" en byggnad.

Det är ju ett ovedersägligt faktum att RH stiger i luft om du kyler luften.
Och med hög RH ökar risken att det kondenserar på kalla ytor.

Har du aldrig noterat isen under luftvärmepumparna som står utanför många hus?
Varför blir det is tror du?

Det är väl rimligt att "ha koll på" detta potentiella problem?
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Förnekelse, förblindelse... Vet inte vad!?
 
Hur ser inköpspris, underhållsbehov- och servicekostnader samt förväntad livslängd ut för värmepumpsberedarna jämfört med en vanlig el-beredare av motsvarande kvalitét?

Min spontana tanke är att en värmepump kanske lever i 15 år, medans en el-VVB klarar sig i 30 år. Samt att värmepumpen kan behöva en del service också.
 
15år låter länge när de väletablerade flvp verkar leva ungefär halva den tiden. I övrigt vettiga reflektioner.
 
KnockOnWood skrev:
Vad jag sa är att man bör "ha koll på" luftfuktigheten om man använder avluften från en värmepump till att "värma" en byggnad.

Det är ju ett ovedersägligt faktum att RH stiger i luft om du kyler luften.
Och med hög RH ökar risken att det kondenserar på kalla ytor.

Har du aldrig noterat isen under luftvärmepumparna som står utanför många hus?
Varför blir det is tror du?

Det är väl rimligt att "ha koll på" detta potentiella problem?
Rolig läsning detta.
Håller med om att OM man ska återanvända frånluften från en VP-beredare för att värma ett utrymme måste man såklart kontrollmäta RH med jämna mellanrum i utrymmet man blåser in luften i så att det håller sig på rimliga nivåer. Ytterligare en risk är att man får övertryck i utrymmet vilket kan skapa mögelproblem i isolering osv. Lyckas man hålla plusgrader i detta utrymme vid -20 låter jag vara osagt...

KnockOn: Man kan inte jämföra en VP med utomhusdel med is under sig med en VP som står i ett varmt utrymme utan utomhusdel. VP-beredarna är utrustade med 2 st kondensvattenutgångar som "tömmer ur vattnet" ur luft med högt fuktinnehåll, detta sker vanligtvis sommartid. På vintern suger ju VP-beredaren i sig "torr" inomhusluft med väldigt lågt fuktinnehåll. Har inte sett till några vattendroppar i kondensslangarna (som är genomskinliga) vintertid, men däremot sommartid så ringlar det lite vatten ner i avloppet i tvättstugan. Men allt är ju relativt så klart, har man ingen ventilation i huset i övrigt (t ex avsaknad av FTX) så har man mycket sämre förutsättningar för att luften eller konstruktionen skall kunna torka ur. Det går däremot inte att döma ut en snilleblixt helt, med rätt förutsättningar kanske den lyckas!
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Hur ser inköpspris, underhållsbehov- och servicekostnader samt förväntad livslängd ut för värmepumpsberedarna jämfört med en vanlig el-beredare av motsvarande kvalitét?

Min spontana tanke är att en värmepump kanske lever i 15 år, medans en el-VVB klarar sig i 30 år. Samt att värmepumpen kan behöva en del service också.
Hmm, man kanske inte kan generalisera lisvlängden för alla VVBs i en mening. Vår gamla el-VVB höll i 17 år - inte 30... Tanken rostade sönder innefrån och den började läcka rejält i tvättstugan. Svagheter och kortare livslängd för en VVB beror nog snarare på vattenkvalitet eller t ex på tillverkningsslarv som tätsvetsning, rostskydd etc. En värmepump håller väl ett tag om man underhåller den som dammsugning, noga med filterbyten etc. Vem vet hur länge en produkt lever, hade man kunnat svara på det hade man nog blivit ganska rik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.