Poolsäsongen sträcker sig kanske en månad till men det är dags att redan nu planera inför nästa år.

Jag har idag en semi-automatisk poolstyrning som jag skulle vilja automatisera lite bättre.

Grundförutsättningar:

- Trefaspump för poocirkulationen
- CTC EcoEl / CTC Air (CTC saknar poolstyrning till skillnad från Nibe, Bosch mfl)
- Cirkulationspump genom solfångarkretsen på EcoElen
- Värmeväxlare
- Separat DinElskåp med:
- Timer för poolpumpen
- 3-vägs Omkopplare Timer-ON-OFF för poolpumpen



För att styra hela kalaset så krävs viss logik.

1. Cirkulationspumpen får endast gå om poolpumpen går (vilken som sagt styrs med timer eller man ON/OFF)
2. CirkP skall stoppas om pannans temp understiger 36grader (givare kan fästas i pannan eller på utgående matning.
3. CirkP ska stoppas om Pooltemperaturen överstiger X grader (normalt 28-30gr), givare på inkommande vatten från poolen.
4. CirkP skall stoppas om jag tex vet att vi inte ska nyttja poolen för en viss tid.

Överkurs... kan jag på något sätt även påverka styrningen med väderprognoser samt även vid behov fjärrstyrs kalaset både i huset men även på distans.:)

Någon med lite roliga tips?
 
Låter som ett bra Arduinoprojekt.
 
Eller en lite paj :)
mycket lättare att felsöka och uppdatera :)
 
Har haft Aurduino i bakhuvudet men även tänkt något mer robust som går att haka in i DIN skenor:), iaf om man skippar väderprognosen...

Men visst, kan någon ge mig en startpunkt även med Aurduino så är det synnerligen välkommet. Även om det är ett höstprojekt så vill jag inte lägga hela den kalla säsongen på att lista ut hur jag ska gå tillväga.
 
Titta på Siemens LOGO
 
Är inte LOGO i mitt fall som att styra en lådbil med en rymdfärjereglerutrustning?
 
Logo är även mitt tips, har jobbat en del med dom och det behöver inte vara avancerat för att dom ska vara lämpliga.
 
Hur är det med Raspery Pi det kanske kan vara något. Jag har inte själv testat den men är sugen på att hitta ett projekt.
 
OK, låt mig åter ta en titta på Logo-spåret.
vad behöver jag för grejer? Är det fortfarande Conrad som är bästa inköpsstället?
 
Sitter lite i samma sits och skall ordna med en styrning för min pool. Där hade jag från början tänkt använda just en Logo. Relativt billig, DIN monterad och ganska straight forward. Jag hade också tittat på den om jag var du.

Om man vill bygga själv så tror jag mer på Arduino än Raspberry Pi för en sådan här enkel historia. Det finns en hel del på internet som byggt in Arduinon i en DIN låda.

I mitt fall så partitionerade jag och elektrikern om min IHC anläggning. Det blir nog bara en kontaktor till pumpmen (också trefas 1.5Hk) och så styr jag med husets IHC anläggning. Lite tråkigare, men det ger tid till en annan burk för ljus och musik i trädgården.
 
Thomas, berätta gärna lite mer.... jag har inte en aning om var jag börjar överhuvudtaget
 
Det hela beror ju på hur mycket tid du vill lägga ner på bygget.

LOGO är ju mer eller mindre bara att köpa, koppla in och programmera. Allt följer med i startboxen. Se bara till att köpa den som switchar 230 VAC. Kan ju också vara så att du behöver någon extramodul eller kontaktor för att switcha poolpumpen.

I min set-up kommer jag behöva en kontaktor för poolpumpen, möjligen värmepumpen och för spa, men de styrs då av mitt IHC system.

Här finns en del om Arduino och DIN moduler.

http://www.youtube.com/watch?v=9gaut3UmFRo
https://shop.ruggedcircuits.com/index.php?main_page=product_info&products_id=22
http://icanbuild.it/diy/how-to-get-an-arduino-on-a-din-rail/attachment/arduino-din-rail/
http://www.esawdust.com/product/encl-crib-arduino/

Finns också en specialversion av Arduino som kallas Industruino ...

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=146866.0

Till detta behöver du också då reläer. Antingen konstruera en egen shield, eller styra externa din monterade reläer. Hade det varit jag hade jag nog använt några billiga IHC utgångsmoduler och styrt dem med Arduinon, Men det beror nog på att jag känner dem och har "på lager".

Ingångarna är nog lite enklare.

Eller så kanske denna är något ... billig i alla fall och Arduino kompatibel. De har en hel del relämoduler också.

http://sigma-shop.com/product/73/we...tible-rs485-usb-boxed-for-din-mount-rail.html


Mitt eget extra projekt är för att styra "trädgården". Jag har börjat på en enhet för individuell styrning av ett 20-tal lampor, mätning av vattendjup och temperatur i poolen och styra påfyllning av vatten. Dessutom styrning av pumpar till vattenspel. Den mer komplicerade delen är förstärkare med 4 individuella stereokanaler med stöd för AirPlay, Spotify och DLNA.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Det som gör det lite bökigare eller alternativt dyrare med LOGO eller andra sk intelligenta reläer är att om man önskar tex tempgivare och analoga I/O är de mycket begränsade. För LOGO 24 VDC modellen kan några inpinnar agera 0-10V ingång men med låg upplösning alternativt de dyra modulerna för PT givare eller mer normalupplösta AI. Givare PT eller med standard utsigmal U eller I är dyra, man kan ju göra lite hemfix för att få 0-10V från någon enkel givare också. Fördelen med tex LOGO är ju att de är robusta tåliga och enkla att använda direkt. Gillar man att pilla lite är ju Arduinon även mycket lätt att jobba med men man får lägga lite kraft på att få bra I/O interface så att den tål verklighetens utmaningar på lång sikt. En sån här funktion vill man ju ska funka utan bök med hårdvaran.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Håller med.....antingen Siemens LOGO eller Schneiders Zelio Logic
 
har samma styrning hemma
Din timer styr en 3-polig kontaktor som styr poolpumpen.Ta en fas från utgaende sida kontaktor (poolpumps sida) och dra fasen till en 0/1 brytare ( din skena). Från 0/1 till termostat nr1 (poolvärme) ingång L. Jag använde termostat från termonic 26090/26150. Bygel från L till kontakt 4. Från kontakt 8 till nästa termostat nr 2 ingång L (panntemperatur) bygel från L till kontakt 4 Från kontakt 8 till cirkpump Termostat nr 2 fast inställt 35 grader.Har själv även några kontolllampor: cirkpump drift,värmeväxlar kräver värme
Min panna stå i källare + poolstyrning i uthus har lagd en 5 ledare mellan källare + uthus pga kontrollampor.
utan kontrollampor behöver du bara 3 ledare
Kan ikväll göra ett schema om du behöver
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.