Hej!
jag har problem med min vedpanna. Ibland slutar det att brinna i undre kammaren vilket gör att det kommer enormt med rök ur skorstenen. Vad kan det bero på?
verkar som att det övertänder i vedkammaren och underförbränningen slutar.
det händer inte varje gång, och när det händer så pågår det inte så länge innan det återgår till normal förbränning. Jag har inte laborerat med primär och sekundärluft.
har en Atmos 75 kW
kan någon hjälpa mig med några idéer för att få bort problemet?
tacksam för svar!

Mvh
Nilsson73
 
Syrebrist =mindre primär mera sekundär luft
 
Det kan vara som pr95 säger. Det kan även vara så att du har för mycket sekundärluft så att du kyler flamman för mycket. Då kan du tappa flamman.
Primären ställs så att du får rätt avgastemp(styr största biten av luftflödet och därmed effekten), och bränsle/luft blandningen på sekundären.
Kramiken ska glöda rödaktigt i undre luckan om det är rätt.

Kör du för låg avgastemp kan flamman bli ostabil, särskilt utan dragregulator eller fläktstyrning.
 
Tack för svaren!
Får testa att ändra på lufttillförseln vid nästa eldning! Just nu är tankarna fulla.

Rökgastemperaturen går ner avsevärt när underförbränningen slutar, normalt har jag en hög temperatur.
Ger den informationen mer "kött på benen" till er som kan det här med vedeldning?

Med vänlig hälsning,
Nilsson73
 
Hej.
Har du en dragregulator i skorstenen?
Vad ligger avgastemperaturen på under normal drift för dig?
Är din panna som min, så finns det en stång på baksidan som reglerar luftflödet/effekten vid uppstatrt. Sen finns det en lucka som går ner och vilar mot ett stopp när pannan blivit varm. Den skruvens läge bestämmer luftflödet och således effekt/rökgastemp under största delen av förbränningscykeln.
Har du draglucka så bör avgastempen vara rätt jämn, annars kan den gå upp och ner beroende på årstid/väder/vind.

Själv envisades jag att köra utan dragregulator med ojämn avgastemp och orolig förbränning som följd.
Nu för tiden har jag hottat upp pannan med elektrisk fläktstyrning som styrs av avgastempen. Detta gör att jag kan köra lägre temp men samtidigt inte riskera att tempen blir för låg och att förbränningen blir dålig.

Har pannan alltid varit sådan, eller har det nyss uppkommit?
Av ren nyfikenhet undrar jag hur värmeväxlaren på en Dc75a ser ut? Har undre luckan rund keramik, eller som ett tak på botten?

Mvh Gordon
 
Hej!
jag skulle säga att röktempen ligger på 300-350 grader och stabilt när pannan brinner som den ska, men går ner kraftigt när underförbränningen slutar. Bifogar bilder på vad jag tror är dragregulatorn samt på lite annat!
"stången" som reglerar luften, åt vilket håll ökar jag sekundärluften?

Värmeväxlaren är inte tuber utan rektangulär ( och ett helvete att sota!)
ändå nöjd med pannan, går i mycket ved så ett ilägg räcker för att ladda tankarna (5 kubik).

Och jag tycker inte att den betedde sig så här riktigt från början.

Verkar inte få till det med bilderna! Testar att skicka dom i ett eget svar!

/Nilsson73
 
Nej jag får inte till det!
Det är som ett tak av keramik på botten av undre kammaren
En regulator är kopplad till luftluckan, inställd så högt det går (90 grader) och det verkar funka som det ska.
laddomaten verkar också funka som den ska.
Slarvar jag månne med att ha en ordentlig glödbädd innan jag fyller?
Vad tror ni om värdet av glödbädd?
/Nilsson73
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj jag fick visst med bilderna! Men ni får vrida och vända lite....
/Nilsson73
 
kanske pannan stryper luften själv för att inte koka? Luftluckan reglering på bild nr 3.
Kolla om fläkten står stilla och om luckan är stängt när underförbränningen stoppar nästa gång ....
gaia
 
Var noga med att inte lägga veden över hålet i keramiken..
Har hänt mig när man staplat för tätt över hålet, dvs kålsvart rök och det brinner för fulla muggar i vedmagasinet men ingen underförbränning..

Lägg ett vedträ på var sida om hålet och ett över så det blir som en tunnel om du förstår hur jag menar..
 
Tack för ytterligare idéer!
Pannan är relativt kall när problemet inträffar så den stänger inte på grund av det, men det kan kanske vara så att jag vrider upp "rökgasratten" för mycket/ för tidigt. Om röktempen då av ngn anledning går ner kan ju fläkten stanna!
User81- jag har nog tänkt tvärt om, jag täcker hålet med ett vedträ. Har tänkt att en eventuell orsak till problemet är att veden "hänger sig" så att ett tomrum bildas ovan hålet i keramiken. Men jag testar gärna att göra på ditt sätt!!

Har nu eldat en gång sedan jag startade tråden, nu utan ngr problem, jag minskade primärluften ngt samt skapade en större glödbädd samt fyllde inte pannan full ! Allt funkade perfekt!
Svårt att veta om förändringarna gjorde till eller från, eftersom problemet inte uppstår varje gång när jag eldar "som vanligt". Det vore väldigt trist om jag inte ska kunna fylla pannan helt, vill ju fylla tankarna på ett ilägg !!!
Hur mycket fyller ni upp era pannor?
/Nilsson73
 
kulle
Nilsson73 skrev:
Tack för ytterligare idéer!
Pannan är relativt kall när problemet inträffar så den stänger inte på grund av det, men det kan kanske vara så att jag vrider upp "rökgasratten" för mycket/ för tidigt. Om röktempen då av ngn anledning går ner kan ju fläkten stanna!
User81- jag har nog tänkt tvärt om, jag täcker hålet med ett vedträ. Har tänkt att en eventuell orsak till problemet är att veden "hänger sig" så att ett tomrum bildas ovan hålet i keramiken. Men jag testar gärna att göra på ditt sätt!!

Har nu eldat en gång sedan jag startade tråden, nu utan ngr problem, jag minskade primärluften ngt samt skapade en större glödbädd samt fyllde inte pannan full ! Allt funkade perfekt!
Svårt att veta om förändringarna gjorde till eller från, eftersom problemet inte uppstår varje gång när jag eldar "som vanligt". Det vore väldigt trist om jag inte ska kunna fylla pannan helt, vill ju fylla tankarna på ett ilägg !!!
Hur mycket fyller ni upp era pannor?
/Nilsson73
Gör som user81 beskrev o lägg med 2 vedträ o 1 över så det blir en tunnel, gärna med lite kolbitar från förra eldningen framför "tunneln", sen kan du fylla upp hela pannan med ved o trycka ner 6-7 tidningsblad framför veden och tutta på, brukar alldrig fela.
Efter en halvtimme brukar jag gå ner o vrida upp "rökgasratten"
 
Hej igen!
Kulle - har jag fattat rätt så gör du alltså ingen tändbrasa alls, fyller upp och tänder i framkant? Fantastiskt enkelt om det skulle funka!
Antar av din bild att du har en Atmospanna, vilken storlek?
Känns som ett svårt sätt för mig då vedutrymmet är 1 m och hålet i keramiken finns i den bakre halvan av utrymmet,
så tändningen blir ca en halvmeter från hålet.
/Nilsson73
 
kulle
Nilsson73 skrev:
Hej igen!
Kulle - har jag fattat rätt så gör du alltså ingen tändbrasa alls, fyller upp och tänder i framkant? Fantastiskt enkelt om det skulle funka!
Antar av din bild att du har en Atmospanna, vilken storlek?
Känns som ett svårt sätt för mig då vedutrymmet är 1 m och hålet i keramiken finns i den bakre halvan av utrymmet,
så tändningen blir ca en halvmeter från hålet.
/Nilsson73
Jag har en dc40 och nej jag gör aldrig någon startbrasa, och det borde fungera på din oxå om du lägger in veden mot den inre väggen, för primärluften är väl tänkt att gå vägen fram vid luckan. Du har väl oxå en plåt som hänger ner precis innanför luckan ? Sen bör man inte ha veden längre än att det blir 3-4cm springa i framkant, men inte för kort heller.
edit:det övre spjället ska va stängt när du satt fyr o stänger luckan
 
Redigerat:
Nilsson73 skrev:
Pannan är relativt kall när problemet inträffar så den stänger inte på grund av det, men det kan kanske vara så att jag vrider upp "rökgasratten" för mycket/ för tidigt. Om röktempen då av ngn anledning går ner kan ju fläkten stanna!

/Nilsson73
ja, mycket trolig förklaring, tycker jag :). Min "rökgasratt" ska stå på ca kl 11 ( ca 70 grader?). Vrider du den högre upp så kan ju pannan bromsa vid 80-90 gr och det är ju helt fel som leder till att pannan stannar fast det ej behövs. Atmospannor brukar tycka om stora vedbitar .....

gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.