Hej,

Det är så att vi håller på att renovera upp en barack på hjul som jag kommer använda som stuga ett tag.
Den där 7,20x2,30x2,20 invädigt.
Men har problem med hur vi ska göra ett litet och smidigt kök, lägger upp en dålig bild på ungefär hur vi har tänkt oss men vi vet inte hur vi ska göra för att få det såhär. Finns det någon lösning på detta? Ellar har ni tips på något annat smart sätt?
Exempel kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att spara lite plats och få lite extra utrymme så tänker vi att man använder en bänkspis istället för vanlig och får då lite utrymme under den med t.ex 2 lådor eller en mindre skåpdörr. Men verkar vara oerhört svårt att få tag i ett underskåp som är lite lägre, för annars kommer spisen så högt upp om den står direkt på bänkskivan.

Har kollat på ett kök på Ikea som är då 120 brett, men då måste man ha bänkspisen ovanpå brevid diskkon och då tappar man ju lite arbetsutrymme där. Så tänkte om man dela på en bänkskiva och sätta ett lägre skåp där mellan och ställa spisen på det. Men hur gör man? Kan man hitta något skåp någonstans?

Sen en liten kyl kan man ställa enbart brevid bänken, bänkskivan behöver inte gå över. Men ritade bara ett exempel hur vi har tänkt oss ungefär.

Nu behöver vi hjälp och tips om detta.
Tack på förhand.
 
Jag tycker att du ska satsa på ett Trinett-kök, det är en bänk med underskåp och kyl, ovanpå är det spisplattor och diskbänk. Då får du plats med ett högskåp på en sida som sväljer mycket. Ett beg Trinett finns på Blocket för en femhunka just nu. Då är det en ugn du saknar men det kanske du kan undvara, en bänkspis ser ju inte så rolig ut ....
 
Har suttigt och surfat idag på samma grej trinettekök och det finns en del att välja tom så små som 60 cm om ma kan leva med en kokplatta.
http://boroe.mine.nu/Övrigverksamhe...Trinettekokplatta60cm/tabid/1221/Default.aspx


Nu föredrar jag bänkspis då man har tillgång till både plattor och ugn vilket blir då som ett riktigt kök, man kan värma pommes till köttet eller klyftpotatis, göra en hemmagjord pizza eller värma annat.

Men oavsett om jag valde bort bänkspis eller ej så skulle jag nog välja en trinette utan kokplatta om jag köpte nytt för att det ger en plan fri yta bredvid diskbänen för disk, skärbräda avställning etc.
tex
http://boroe.mine.nu/Övrigverksamhe...etteutankokplattor12m/tabid/1223/Default.aspx

Och istället ha 2 kokplattor https://www.jula.se/kokplatta-2-5kw-809036 på diskbänken eller på en hylla/bänk bredvid.
Men ofta är det priset som styr och får man en trinette til bra pris och då kankse den har kokplattor då hade jag tillverkat en skärbräda att med sockel under att lägga över plattorna.
 
Jag skulle bara ha en såndär kokplatta ett tag tills jag renoverade köket... Det är fyra år sen jag tänkte så nu. Eller är det fem? Hur som, man klarar sig utan ugn om man inte är helt besatt av lasagne och gratänger. Men, liiiite tråkigt blir det. ;)
 
Visst det finns separat ugn, men det är rätt trevligt med ugn då det blir mer som ett riktigt kök och det går faktist att laga till en del vid regninga dagar.
men det är lite så man klarar sig oftast med det man har eftersom man måste men det skadar inte att unna sig lite eftersom bänkspis inte kostar så värst mycket.
I min första kvart hade jag 1kvm kök en kyl med frysfack en vask 2 skåp fläkt en platta.
man klarade sig på en platta tills man bad om 2 st.
 
Trinettkök är bra. Bredvid kan du ha ett högskåp med en kombinationsugn (vanlig ugn + mikro) så får du den funktionen också.
Man kan köra lösa induktionsplattor (1 platta) på rusta för några hundralappar tror jag. Då kan man plocka fram en extra platta vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.