Hej.

Nu har jag letat runt och bara hittar äldre trådar om mätverktyg för renovering av trappa därför skriver jag här.

Som sagt renovering av trappan är på G och jag skulle behöva en trappkompass! Har letat runt och hittat två olika ställe som säljer dessa:

http://www.lireco.nu/trappstegsmatare.asp
och på blocket:

http://www.blocket.se/kronoberg/Ny_Trappkompass__Trappverktyg__trappa_26163810.htm

Det första intresserar mig mer då priset är lägre. Men frågan är om den är bra? har ni erfarenhet av detta?

Eller har ni tips på annat?

Tacksam för alla svar.
 
Alternativ:
Blädderblockspapper eller omslagspapper.
Tryck ned ordentligt längs alla kanter/i alla hörn.
Rita längs vecken.
Överför till det material du skall använda.
 
  • Gilla
fartow
  • Laddar…
Ett till alternativ:
Tjock kartong eller tunn board/masonit som du skär upp till t.ex 3cm breda strips.
Lägg mot varje kant och limma ihop mötena med smältlim.
Sedan har du en lite mer rigid kopia av trappsteget.
 
Så här har jag gjort:
Fäster halvgenomskinligt papper (smörpapper) på trappsteget.
Skär bort överflödigt papper så att det inte ligger utanför eller sticker upp (behöver inte vara så noga, skär bort med några centimeters marginal)

Använder en metall linjal för att för att föra över måtten på trappsteget till papperet (tycker det funkar bäst med typ tunn märkpenna)
Om någon blev förvirrad här, så lägger man alltså linjalens ytterkant mot trappstegets ytterkant, och drar sen strecket mot linjalens innerkant.

Vid trappsteg vill jag gärna såga från baksidan, så därför vänder jag mallen, vilket funkar bra om man använder smörpapper.
När man sen ska föra över mallen till det som ska sågas, lägger man naturligtvis samma linjals innerkant mot mallens streck, och ritar sen vid linjalens ytterkant mot arbetsstycket.

En fördel med denna metod är att man kan göra färdigt mallar för alla trappstegen på en gång, och sen ta med sig och såga allt. (Tänk på att numrera mallarna!)
En annan fördel är också att det är enkelt att rita in t.ex. 2 mm på mallen för att få en likartad fog bredd
 
Jag gjorde en likadan som den du länkade till på Blocket…bara se till att den är ordentligt spetsig. Sen får man vara lite noga när man mäter och markerar. Det funkade bra för mig i alla fall när jag renoverade våran svängda trappa.
 
Men att hålla på med papper och skit för att spara 250:-? Jag körde med kompassen och den va värd varenda krona.
 
Jag köpte på blocket från Kronoberg, sålde när jag var klar för typ 400 kr, tror det var här?! Hade aldrig löst det så smidigt utan!
 
Finns på Bauhaus för ca 370:- bara att handla.
 
Tack för tipsen. Det går naturligtvis bra att göra mallar med tex papper och liknande först men det låter inte lika bekväm som med verktyg.

Jag var på Bauhaus i Malmö idag och där hade de en från Lundbergs som kostade 1495:- !!! Hela materialet kostade mig runt 2000:- ( köpte laminatgolv och alumiumlistor på Hornbach ).

Ska kontakta Lireco imorgon för att ev beställa en därifrån.
 
Jag köpte en från Lundbergs i plast för priset jag skerv ovan i onsdag så det finns. Såg också den dyra men jag tyckte inte att den var värd pengarna. Fråga efter den billigare modellen. Kan ju hända att den står på ett annat ställe. Det var iaf en mycket diskretare förpackning på den billigare.
 
  • Gilla
fartow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.