Installerade en billig halogenlampa med inbyggd rörelsevakt ifrån feltema igår, problemet är att den är väldigt väldigt känslig, blåste lite igår och det står en mindre buske några meter ifrån lampa, och varje gång den gungade till så tändes lampan. Har jag gjort en felaktig placering, eller får man vad man betalar för?

Tilläggas ska att sens är satt på minsta.
 
Vad är det för typ av rörelsevakt? PIR eller mikrovåg?
Mikrovågssensor är som en radar ungefär och tar allt som rör sig medans IR går på temperaturskillnader.
 
Det går att skärma av en PIR-vakt om man vill, ta något ogenomskinligt t.ex. silvertejp och täck för linsen i buskens riktning.
 
Många billiga rörelsedetektorer reagerar på det mesta. För flera år sedan så köpte jag en billig rörelsedetektor från jula för en hundring, den reagerade på allt, något år senare köpte jag en bättre (Staniel) för ca 500kr, där kan det ruska mycket i buskarna utan att det tänds.
 
MultiMan
Demmpa skrev:
Många billiga rörelsedetektorer reagerar på det mesta. För flera år sedan så köpte jag en billig rörelsedetektor från jula för en hundring, den reagerade på allt, något år senare köpte jag en bättre (Staniel) för ca 500kr, där kan det ruska mycket i buskarna utan att det tänds.
Den billigaste Steinel (249kr på Clas) är inte mycket att ha heller, snarast sämre än den jag hade tidigare (noname ~100kr från Clas). Den reagerar i princip på mygg oavsett hur mycket jag tejpar för. De dyrare är däremot säkert betydligt bättre, men namnet är uppenbart inte en garanti för kvalitet, inte Steinel iaf.
 
discokapten skrev:
Installerade en billig halogenlampa med inbyggd rörelsevakt ifrån feltema igår, problemet är att den är väldigt väldigt känslig, blåste lite igår och det står en mindre buske några meter ifrån lampa, och varje gång den gungade till så tändes lampan. Har jag gjort en felaktig placering, eller får man vad man betalar för?

Tilläggas ska att sens är satt på minsta.
Hittade du nån lösning på glödlampan. Gick det att skymma av känsligheten eller köpte du ny lampa.?
PS. Sen förstår jag mig inte på människor på alla trådar. Sällan folk svarar på själva frågan, istället ifrågasätter och ges det gliringar. Vad är det för fel på folk nuförtiden????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.