Hej

Håller på att bygga en liten verkstad, typ uthus på ca 20m2 och vet inte riktigt hur mycket jag bör isolera, är ju en avvägning man får göra.

Plattan är isolerad med 20cm celplast,runt plattan på utsidan är det däremot bara 5cm cellplast.

Väggarna är utifrån sett, 45+95, funderar på om jag ska lägga på en 45 på insidan också för att dra el i och även få 45mm extra isolering, eller har det ingen större betydelse för uppvärmningen eller borde det vara mer?

Taket ska vara öppet upp till nock, har en stor limträbalk längst upp. ligger 175mm balkar som bär taket så jag tänkte först en luftspalt sen masonite så blir det 145mm isolering, hur mycket mer ska jag lägga på? räcker 75mm extra så det blir 145+75 i taket?

Min plan är att ha ca 20 grader varmt eller nästan i alla fall hela tiden då jag ska tillverka möbler där inne. det ligger vattenburen golvvärme i plattan som värms av bergvärme via en kulvert från huset som är ca 8 m lång.

Det är ganska högt i tak, vägghöjden är ca 360cm och i mitten blir det väl ca 450cm högt.

//Fredrik
 
Jag tycker du har det välisolerat... Kanske beror på hur vårt hus är isolerat. Jag hade satsat på att isolera taket. Dels har du takhöjd och dels har väggarna nog så det räcker.
 
Tack för ditt svar.
Du tycker det är rimligt med sammanlagt
200mm isolering i platta
185mm isolering i väggar (eller menar du att det skulle räcka med140mm)
220mm isolering i taket eller menade du att du skulle haft mer än så där?

Huset ligger i göteborgs trakten om någon undrar över det, skiljer sig nog mycket på hur mycket man bör isolera beroende på vart man bor.

Finns det någon som har en aning om hur mycket man sparar genom att lägga på säg 45mm extra isolering på ett sådant här litet hus?
 
Rockwool har ett beräkningsprogram som jag tror kan vara till hjälp:
http://www.rockwool.se/
Klicka på beräkningsprogram.

Vill minnas att man måste registrera sig, men allt är gratis.
 
Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken att isolera mer (bor visserligen i Skåne). Om jag skulle isolera mer hade det varit i taket, då värmen stiger. Gissar att vinden kan vara nog så avkylande hos er så det är viktigt att det inte drar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.