Jag tänkte byta balkong-räcket på huset med impregnerat virke,innan var det vanligt trä med plastfärg..det har ruttnat nåt helt förskräckligt.

Kan jag använda galvaniserade plåtbitar med hål i för att snabba på det hela. Eller ser det billigt ut?(1930-tals hus)

Eller göra som det var innan? Utsågade jack typ,infälling kanske det heter..Men Impregnerat virke tycks inte finnas i exakt de gamla dimensionerna..?

Någon som har tips/byggbeskrivning?
 
Inte byta hela räcket? Vad har du för dimensioner att rätta dig efter.
 
Hej JKrister,

Jo byta allt. 3 stående stolpar är 100mm x70mm
Staketbrädor är 95x15
Regel nere ock uppe är 70x 35
Sen får man lägga på en tjockare regel längst upp, såndär som lutar på sidorna så vattnet rinner av.

Jag såg bara grövre impregnerade stolpar på ByggMax sida..100x100 osv...men de kanske har mer i affären?
Jag får googla efter beskrivningar tror jag..Om jag nu inget ser på denna sidan.
 
Helst vore väl bäst i de mått jag har nu..för då kunde jag kopiera av exakt ock sätta ihop om en "byggsats"
Men jag har ingen lust att cirkelsåga olika reglar osv så jag får rätt mått...(min far byggde räcket..det är snyggt ihopsatt,det höll väl 20 år eller nåt i alla fall)

Någon riktigt bra färg finns nog inte,annars kunde man köpt vanligt virke.Men man kanske inte bygger räcken av vanligt virke?
 
Okej. Skulle nog använda trall 95x22 som bräder. 70x45 som regel. Får för mig att det finns 70x70 stolp , håller med om att 100x100 är för kraftigt.

Nej klyv inte tryckt, massa jobb och inte snyggt.

Om du trivs med utseendet på räcket tycker jag du kopierar. Men +\- 10mm på dimensionerna kvittar för helhetsintrycket

Om du inte hittar 70x70 stolp så kan man ju slå ihop två 70x45 så det blir 70x90 vilket är väldigt likt med de befintliga.
 
Ok, jag ska mäta lite sen ock kolla. Tack för jätte-snabbt svar!
Jag kolla i en bok nu "Snickarglädje och blomdoft" av Liselotte Jarnerup Nilsson, där står det om sådana där utsågade snirkliga brädor...,kanske vore snyggt,med någon form av mönster på de stående brädorna?

Sen kolla jag på www.youtube.com sökord: how to build a deck ock: build balcony fence Jag gillar att se hur andra bär sig åt när de snickrar..eftersom jag tycker det är lite krångligt.
 
En annan grej, när kan man måla på impregnerat virke? Efter ett år säger en del? stämmer det? Finns det fortfarande Oljetäcklasyr att köpa? (vit) Eller är det vatten i all färg nu?....Jag är skeptisk mot vatten, (ock plastfärg..aldrig mer plastfärg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.