Hej
Vi bor på i en villa som ligger högt över vägen. 50 trappsteg upp. Nu börjar vi bli gamla och skulle vilja slippa trappan. åtminstone när vi har saker att bära. Det kan lösas med ett skaft i kanten av grannens tomt så att vi kommer ut på en annan väg. Skaftet skulle gå i kanten av hans tomt c:a 30 m. Han använder inte den delen av tomten annat än till kompost o liknande. För 25 år sedan pratade jag med kommunen som ansåg att det skaftet borde ha funnits med redan vid planeringen av området men de tyckte jag själv skulle göra upp med grannen för sämjans skull. Jag gjorde det men det drog ut på tiden och nu har den fastigheten sålts 2 ggr så nu är det en ny ägare. Min undran är: hur värderar man den tomtmarken och hur går man till väga? Jag tror inte han behöver pengarna så han kan ju i princip begära vad som helst.
Sverker
 
D09
Sök vägservitut på tomten och betala en engångssumma?

Gjorde så för att bredda min väg vid en kurva och funka fint :)

Grannen och jag var överens om att det var en vettig lösning

Har för mig att jag betalade nån tusenlapp knappt för detta till Uddevalla tingsrätt. Då markerade man ut berörd yta på fastighetskartan så det inte blir disskutioner i framtiden
 
Redigerat:
Jag skulle precis som du är inne på sikta på att köpa marken. Servitut är som gjort att krångla till det i framtiden. Äger man så äger man.

Något vidare svar på frågan har jag inte. Bjud på fika några gånger innan diskussionen med grannen så kommer ni nog överens om något vettigt.
Jag skulle tänka i banorna; (värdeminskning + värdeökning)/2.
Hur mycket förlorar grannen; säg 20 000 för omöblering på tomt och ingen större minskning av tomtanvändadet. Hur mycket tjänar du; säg 100 000 vid framtida försäljning. Summa sumarum köpa marken för 60 000.

Priserna ovan ör exempel och borde återspeglas av tomtpriser i området. Om ni båda har väldigt stora tomter borde det återspegla ev. Värdeökning/sänkning på huset. Jag tror öppen dialog är vettigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.