F
andersmc skrev:
Nu handlade tråden om problem med grannar under byggtiden, inte att skryta om hur duktig man är på att spika. Och många fattar nog att Frippegubben inte menar exakt tio slag, utan det var bara ett jämnt och bra tal han drog till med. Men har lider nog av samma åkomma som jag - han överskattar sina medmänniskor.

Nej, jag kan inte spika. Behöver minst ett par extra slag. Får kramp i underarmen med efter 10-15st 4" spik. Uppgifterna kommer från en arbetskollega (och granne) som fick höra på eländet.....
 
jokomoko skrev:
Jag såg att det finns en liknande tråd redan. Istället för att kapa den andra tråden så skriver jag här en ny gällande för mitt fall.
...
Grannarna kommer naturligtvis att bli mycket störda av vår verksamhet... Jag förväntar mig kontinuerliga ramaskrin och protester från våra grannar...
...
Eftersom mycket av jobbet är självbygge så kommer det oundvikligen blir mycket arbete på helger och kvällstid. ...

Man kommer nog längst med "sunt förnuft" ?...
:beer:

Vill folk bråka, som kommer de att bråka oavsett vad man gör, eller inte gör...
Gör -inte- som en granne till mig gjorde... betongkap veckor i sträck (Mån-Sön!) fram till 22 från 07... oväsenet var en sak (irriterande), men dammet en helt annan (kraftigt förargande). Visst blev det snyggt/bra i slutänden iof .
:)
Iskallt bör du kunna räkna med att få köra fullt 07-18 Mån-fre.



En god idé är kanske att förankra med miljöförvaltningen vilka tider som de anser att du får köra på fullt på, ss andra inlägg föreslår .
:)


Sunt förnuft (y)
 
Mikael_L
fsn skrev:
behöver man 10 slag för en spik skall man göra nåt annat. 1 slag/tum (och kanske ett litet extraslag), inte mer.....
Precis därför har jag köpt spikpistol. :)

Och inte bara antalet slag, utan även pga alla böjda spikar jag producerar samt hammarmärken bredvid spikarna.

Visst jag är imponerad av de som verkar som uppvuxen med en hammare i näven, men det är absolut inget hinder att snickra lite även om man inte är gudabenådad med hammarhand. :)
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Hemmakatten
På vårt hus handspikade tre snickare fasadpanelen för att undvika fula slagmärken (heter det så?). Och schakt- mark- och grundarbetena tog 7-8 veckor. Men vi hade bra grannar som mest tyckte det vår spännande att se huset ta form.
 
Hemmakatten skrev:
På vårt hus handspikade tre snickare fasadpanelen för att undvika fula slagmärken (heter det så?).
Det där är underligt. Undrar om de inte lurade er lite. Vill du slippa slagmärken helt och hållet ska du spika panelen med spikpistol (eller skruva, för all del, så ingen behöver påpeka det). Det är när man spikar för hand det blir märken. Eller kan bli, om man inte är extremt skicklig. Men det tar i vilket fall flera gånger längre tid.
 
Till spikpistolerna finns det ett "extra" skydd att sätta på, för att undvika slagmärken.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
fsn skrev:
Hur tror ni snacket går mellan Länstyrelsens handläggare när rättshaveristen skickar in ytterligare en anmälan och 200 bilder på en CD? Även om dom hittar nåt så drunknar det antagligen i datamängden... Fantastiska människor.
Nåt sånt här skulle jag tro att det låter i fikarummet:

Kerstin: Helt otroligt, jag fick in ett ärende där någon som har alldeles för mycket tid och för lite liv har skickat in en CD full med foton på grannarnas husbygge och vill anmäla något. Verkar vara någon grannfejd.
Rune: Ha ha, vad är det för muppar?
Kerstin: X & Y Gnällsson, bor i gnällbyn.
Rune: Aha, så nu har du fått smaka på paret Gnällson, det är ena riktiga haverister. För några år sedan var dom förbannade på en annan av grannarna och skickade ringde och anmälde flera små liten skitsaker och då vi inte direkt prioriterade det så ringde dom och tjatade en massa .. dryga typer. Mer påflugna än en en flock måsar.
Kerstin: Att dom orkar!
Rune: Fast vi har ju ändå kommit lindrigt undan, vill du höra lite mer kan du ju snacka med Louise på bygglovsavdelningen på kommunen. Där rörde de upp en del damm.
Kerstin: Okej, vad ska jag göra med den här skiten då? Jag har ju tre vägbyggen att ta hand om och har inte tid att sitta och kolla igenom en CD med byggbilder.
Rune: Äh, släng den i botten på högen så lägger vi ner skiten utan åtgärd nån gång nästa år. Förhoppningsvis är deras stackars grannar klara med sitt bygge då. Och ringer dom och tjatar så får vi väl skicka ett brev till deras grannar och be dem hålla sig till reglerna eller nåt sånt.
Kerstin: Okej men jäkligt jobbigt för de som blivit anmälda, nu kommer de att gå och oroa sig i minst ett halvår.
Rune: Ja, vi får väl försöka säga nåt lugnande om de ringer och frågar.
 
  • Gilla
pettervikman och 4 till
  • Laddar…
Det jag har förstått med grananr som klagar är att om de väl börjat brukar det inte hjäpa vad man än gör för det kommer alltid finnas något att gnälla på. Det är min känsla av det hela. Att när man väl är klar med en sak är det något annat som är fel. Ibland är det ren och skär avundssjuka. Och den är giftig den.

I våran situation tror jag inte att det är att vi bygger som är felet. Utan här är det som någon sa i min tråd något annat. Ibland känns det som om det är för att rätta ägaren till maskinerna vi lånar är i tvist med grannar och kommun så det finns en uppsjö av bilder på mobilkran och grävmaskin men det är bara en liten tanke som maler.Så det verkar vara sakerna oavsett vart de är och vem som lånar dem.

Jag och sambon satt och prata om det hela härromdage och jag sa att det skulle kännas förjävligt om den anmälan vi fått om att vi skulle bedirva ett upplag och inte bedriva ett husbygge är gjort av en människa som vanligtvis inte vistas i detta område är det för jävligt. Att man kan göra anmälan vartsom utan att ha anknytning till området. Så är det idag. Vem som helst kan göra en anmälan.
Jag hade som ide att jag skulle skriva ihop ungefär som jag gjort på min bygga hus med källar tråd. Kopiera bilderna och sätta in dem i plastfickor och sätta upp tillsammans med vårat bygglov vid huset. Sen får den som är intresserad läsa. Vad vi gjort och hur vi tänkt. När det beräknas vara klart så de får en annan vinkel av det.


Vi hade häromdagen en granne som var och titta med några vänner på bygget vännerna hade sett det förra året men var enormt nyfikna hur det såg ut i år. Jag såg dem stå utanför tomten och tänkte nu får jag väl höra något men de sa bara gud vad fint det kommer bli!!!!!. Ja sa jag lite genant men det tar tid. Ja men svarade de det är väl inte så kontigt ni bygger ju själv och det är ju ett stort hus. Grannens bekanta hade bett att få gå och titta för de var nyfikna och tycker det är faschinerande.Det värmer med uppmuntrande ord.

Som tur är det mest sådana kommentarer vi fått av sommargäster och förbipasserande att vi är tappara som orkar hålla på trots att saker inte blivit som vi vill med sjukdomar och småbarn.En småbarns familj som vågar flytta ut till landet och bygga en stor villa på 240 kvadrat. Med källare till på köpet inte helt vanligt.

Men som sagt det är inte lätt att behaga alla. Det stjäl enormt mycket kraft att försöka förvärkliga en dröm och veta att man får enligt bygglov mm bygga och man gör allt för att hålla sig innom reglerna men ändå finns det de som alltid ska gnälla. Man tappar lite gnistan och då går det ju inte fortare direkt.

Kämpa på. :)
 
Brisan skrev:
Vi har grannar som liknar era, letar efter alla eventuella fel de kan klaga på.

En lite egenhet vi får stå ut ut med är att de fotar och filmar allt vi gör för att kunna ha eventuella bildbevis. De går hem och granskar sina foton/filmer för att se om de kan anmäla.
de har till och med varit inne på vår tomt och i vår byggfutt och fotat när vi ej är här.
De har skickat en första CD med bilder till Länsstyrelsen.

Vi gör som tidigare råd, agerar korrekt, utan upprörda känslor och har hittills haft myndigheterna på vår sida. Det enda som händer är att det tar längre tid och är obehagligt. Vi räknar med och hoppas på att tiden kommer att, om inte läka så i alla fall lugna läget.
jag skulle nog göra en polisanmälan om hemfridsbrott/olaga intrång eller nåt och använda deras anmälan och bilder som bevis
 
Det är väl också kotym att sluta banka vid 22 och inte börja inna 9 på helgmornar. Det tycker jag man bör försöka hålla. Dock tror jag på liten infolapp till grannar. Presentera er, vi skall bygga hus, det kommer vara lite stökigt och störande ljud, men vi kommer inte jobba efter 22 eller innan 9 helgmornar pga hänsyn till er! ...vänligen håll era barn borta från byggarbetsplatsen för deras säkerhet......kom gärna förbi o titta annars! Typ nått i den stilen. Sjusst och informativt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.