Skall lägga ny plåt TP 20 160 kvm på taket. Har lagt ett nytt tak 22*120 samt den dyra klisterremsvarianten av takpapp.

Tänker nu lägga plåten direkt på taket och då uppstår fråga om längd på farmarskruvar. Jag hade tänkt att skruva med 35 mm vid nock och nederände för där spelar genomträngning av trät ingen roll. Men de tre raderna i mellan hade jag tänkt använda 20 mm.

Kommer detta att fungera?
 
Man ska ha läkt under plåten inte lägga det direkt på taket!
 
  • Gilla
M.Kristensen och 1 till
  • Laddar…
Om man struntar i läkten så bör man veta att när packningarna på farmarskruven blir dålig så följer vattnet skruven in igenom pappen. Skulle själv aldrig snåla med den lilla extrakostnaden.
 
OK - bra synpunkter skall överväga detta!
 
Tänk också på att du alltid får kondens under plåten. Så det kommer alltid vara vatten som rinner efter pappen. Och det kommer då att leta sig ner i träet vid varje skruvhål.
 
Under det gamla plåttaket låg det vattenfast board ovanpå bärläkt. Verkar inte ha varit något problem. Jag har gjort om taket från 11 till 27 graders lutning. Men blir det inte även hål när man spikar genom strö- och bärläkt?
 
R Göran skrev:
Under det gamla plåttaket låg det vattenfast board ovanpå bärläkt. Verkar inte ha varit något problem. Jag har gjort om taket från 11 till 27 graders lutning. Men blir det inte även hål när man spikar genom strö- och bärläkt?
Jo, det blir det. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
Men du har i alla fall lite bättre ventilation med läkten.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Ja nu har vi köpt läkt medmera idag !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.