Det blir definitivt mer än "en vecka med grävmaskin och par veckor sporadiskt sågande och spikande".
I vårt fall markplanering 3000kvm tomt, grundläggning, Va infiltration, grävd brunn, spräckning av sten, borttagande 15-20 stora träd, stubbbrytning etc + sedan själva husbygget.

Speciellt gräv & markplaneringsbiten kommer jag försöka göra vid tidpunkter då inget folk bor i området. Vad gäller själva husbygget kommer det inte bullra eller skräpa mer än vilket husbygge som helst. Problemet är att det kommer att ta tid.
 
Skruva så mycket som möjligt istället för att spika.
Bra både för dina egna öron och för grannarnas.
 
Köp en spikpistol! Ett bank per spik istället för tio med hammare.l
 
Vi har grannar som liknar era, letar efter alla eventuella fel de kan klaga på.

En lite egenhet vi får stå ut ut med är att de fotar och filmar allt vi gör för att kunna ha eventuella bildbevis. De går hem och granskar sina foton/filmer för att se om de kan anmäla.
de har till och med varit inne på vår tomt och i vår byggfutt och fotat när vi ej är här.
De har skickat en första CD med bilder till Länsstyrelsen.

Vi gör som tidigare råd, agerar korrekt, utan upprörda känslor och har hittills haft myndigheterna på vår sida. Det enda som händer är att det tar längre tid och är obehagligt. Vi räknar med och hoppas på att tiden kommer att, om inte läka så i alla fall lugna läget.
 
D09
Lider med dig när jag tänker efter... Att dina närmsta grannar inte kan unna dig ditt boende och att du måste gå på tå för att inte få problem.

Tycker du har en sund och bemötande inställning. Det räcker nog gott där och dina grannar får och andra sidan visa sin sunda och bemötande inställning. Har dom inte den så spelar det nog ingen roll om du så vaderar in verktygen i bomull, finns alltid något att gnälla på.

I lands bekymmer när vi har för lite att oroa oss för ;)
 
D09
Brisan skrev:
Vi har grannar som liknar era, letar efter alla eventuella fel de kan klaga på.

En lite egenhet vi får stå ut ut med är att de fotar och filmar allt vi gör för att kunna ha eventuella bildbevis. De går hem och granskar sina foton/filmer för att se om de kan anmäla.
de har till och med varit inne på vår tomt och i vår byggfutt och fotat när vi ej är här.
De har skickat en första CD med bilder till Länsstyrelsen.

Vi gör som tidigare råd, agerar korrekt, utan upprörda känslor och har hittills haft myndigheterna på vår sida. Det enda som händer är att det tar längre tid och är obehagligt. Vi räknar med och hoppas på att tiden kommer att, om inte läka så i alla fall lugna läget.
Var går gränsen för ofredande / hemfridsbrott?

Hade också nyfikna grannar som besökte mitt bygge när jag inte var där. Försvann isamband med övervakningskamerorna kom upp ( ej inkopplade ha ha men skyltat )

Hade hellre sett att dom hälsade på när jag var där och kunde gett en rundtur men dom gick miste om det och fikat ;)
Fick iofs inga klagomål .
 
Har man människor på sin tomt/i sitt hus utan lov, eller att de vägrar lämna på tillsägelse. Då är det hemfridsbrott.

Tänker vi oss inhägnad byggarbetsplats där folk tar sig in så är brottet olaga intrång.
 
Mikael_L
marcusnilsson skrev:
Har man människor på sin tomt/i sitt hus utan lov, eller att de vägrar lämna på tillsägelse. Då är det hemfridsbrott.
Tja, inom den luddiga zon som kallas hemfridszonen, ja. Däri ingår huset/lägenheten och troligen den närmaste omgivningen runt huset, men det är definitivt inte säkert att det gäller hela tomten.
Som exempel så tvivlar jag att jag lyckosamt kan driva i mål att en granne som genade över ett hörn av tomten när h*n hade bråttom till bussen åker dit för hemfridsbrott.
Eller om jag har en servitutsväg över min tomt så blir det oerhört tungt att driva hemfridsbrott mot någon som befunnit sig på den delen av min tomt. :) Fast helt omöjligt är det nog inte, ifall det t.ex. var i samband med en hotfull händelse. Kanske att hela HA parkerat sin motorcyklar där för att skrämma mig till något.


Men slutligen, så tror jag inte att hus under byggnation, som man inte bor i än, räknas som hemfridszon.
 
D09
Mikael_L skrev:
Tja, inom den luddiga zon som kallas hemfridszonen, ja. Däri ingår huset/lägenheten och troligen den närmaste omgivningen runt huset, men det är definitivt inte säkert att det gäller hela tomten.
Som exempel så tvivlar jag att jag lyckosamt kan driva i mål att en granne som genade över ett hörn av tomten när h*n hade bråttom till bussen åker dit för hemfridsbrott.
Eller om jag har en servitutsväg över min tomt så blir det oerhört tungt att driva hemfridsbrott mot någon som befunnit sig på den delen av min tomt. :) Fast helt omöjligt är det nog inte, ifall det t.ex. var i samband med en hotfull händelse. Kanske att hela HA parkerat sin motorcyklar där för att skrämma mig till något.


Men slutligen, så tror jag inte att hus under byggnation, som man inte bor i än, räknas som hemfridszon.
Kanske man har starkare skydd genom olaga intrång då, med tanke på arbetsmiljö/ risker etc
 
Brisan skrev:
Vi har grannar som liknar era, letar efter alla eventuella fel de kan klaga på.

En lite egenhet vi får stå ut ut med är att de fotar och filmar allt vi gör för att kunna ha eventuella bildbevis. De går hem och granskar sina foton/filmer för att se om de kan anmäla.
de har till och med varit inne på vår tomt och i vår byggfutt och fotat när vi ej är här.
De har skickat en första CD med bilder till Länsstyrelsen.

Vi gör som tidigare råd, agerar korrekt, utan upprörda känslor och har hittills haft myndigheterna på vår sida. Det enda som händer är att det tar längre tid och är obehagligt. Vi räknar med och hoppas på att tiden kommer att, om inte läka så i alla fall lugna läget.
Det är korrekt, folk som jobbar på tillsynsmyndigheterna blir hela tiden ofrivilligt indragna i grannkonflikter och de avskyr det. De kan inte bara ignorera det, och det hindrar dem från att jobba med det som är viktigt. Så gör ingen motanmälan mot grannen, så är det stor chans att de gör minsta möjliga åtgärd (typ skickar att brev till dig och uppmärksammar att något är fel).
 
Kort kan man säga att hemfridsbrottet skyddar den privata sfären, medan olaga intrånget skyddar det som inte är privat. En enkel beskrivning av vad lagarna syftar till att skydda. Sedan kanske olaga intrånget kan komma i fråga under en byggtid du har en byggherre som ansvarar för ditt hus när det byggs.

Kan ej på rak arm säga vad straffsatsen är i respektive brott, ber att få återkomma där.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1376727075.954008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att tänka på medan du bygger ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F
Frippegubben skrev:
Köp en spikpistol! Ett bank per spik istället för tio med hammare.l
behöver man 10 slag för en spik skall man göra nåt annat. 1 slag/tum (och kanske ett litet extraslag), inte mer.....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
fsn skrev:
behöver man 10 slag för en spik skall man göra nåt annat. 1 slag/tum (och kanske ett litet extraslag), inte mer.....
Nu handlade tråden om problem med grannar under byggtiden, inte att skryta om hur duktig man är på att spika. Och många fattar nog att Frippegubben inte menar exakt tio slag, utan det var bara ett jämnt och bra tal han drog till med. Men har lider nog av samma åkomma som jag - han överskattar sina medmänniskor.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
F
Brisan skrev:
Vi har grannar som liknar era, letar efter alla eventuella fel de kan klaga på.

En lite egenhet vi får stå ut ut med är att de fotar och filmar allt vi gör för att kunna ha eventuella bildbevis. De går hem och granskar sina foton/filmer för att se om de kan anmäla.
de har till och med varit inne på vår tomt och i vår byggfutt och fotat när vi ej är här.
De har skickat en första CD med bilder till Länsstyrelsen.

Vi gör som tidigare råd, agerar korrekt, utan upprörda känslor och har hittills haft myndigheterna på vår sida. Det enda som händer är att det tar längre tid och är obehagligt. Vi räknar med och hoppas på att tiden kommer att, om inte läka så i alla fall lugna läget.
Hur tror ni snacket går mellan Länstyrelsens handläggare när rättshaveristen skickar in ytterligare en anmälan och 200 bilder på en CD? Även om dom hittar nåt så drunknar det antagligen i datamängden... Fantastiska människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.