Läste idag reklamblad från Jula om värmepumpar

COOLIX ...: Luft/Luft "verkningsområde" -15 till +40grader, Värmeeffekt 3520W, COP 3,63 för 4.995kr inkl. moms

FOMA AW 6200: Luft/Vatten "verkningsområde" -25 till +40grader, Värmeeffekt 6200W, COP 4,65 för 29.995kr inkl. moms


Är dessa rent skräp, eller är de nåt att ha?

Kan man köra en luft/vatten (inte nödvändigtvis ovanstående) mot en acktank som man sedan även värmer med solfångare? Jag har hört att man inte ska blanda lågtemp och högtemp i samma acktank, men om man shuntar ut värmen sen därifrån så kan de väl inte spela så stor roll om acktanken är 60grader eller 90grader?
 
Är Coolix'en en inverter eller on/off pump tro?
 
Läs mer om Coolix här.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19389.0


Då får du svar på alla dina frågor.Har själv funderat på att skaffa en,för att ha den i källaren.Det jag har hört ifrån andra,så verkar det vara rätt bra maskiner.Tror att den mindre av dem är en On/Off maskin,medan den större än en inverter?


/Flugfiskarn
 
Jo den mindre coolixen är en on/off och jag har en sådan i min källare. Funkar riktigt bra. Funderar på att köpa en sådan till för mitt garage.

Har en LL panasonic E9DKE på bostads planet som även den funkar bra men är dock dyrare.
 
Inte en aning om hur dessa billiga pumpar är konstruerade. MEN, jag jobbar med 2 svenska fabriat och vi undviker att docka enbart en luftvatten värmepump mot en acktank som även sol är inkopplat på. Det som händer om man kör dessa båda samtdigt är att VP kommer med stor sannolikhet att slå av pga för hög returtemp. du måste även ställa kurvan på VP på max temp då den ska jobba med fast kondensering. Detta krävs då du har en shunt som ska reglera ut en lägre temp från acktanken
 
"du måste även ställa kurvan på VP på max temp då den ska jobba med fast kondensering. Detta krävs då du har en shunt som ska reglera ut en lägre temp från acktanken "

Är inte detta att generalisera? Fast jag kan ju tro att det gäller i de flesta fall.
 
Jag skulle inte chansa att köpa en billig pump, jag skulle köpa en som är garanterat bra istället. Jag är med i en förening där vi fick köpa luftvärmepumpar som var "billiga", ett år sen fungerade dom inte längre, dom fryser och jäklas och drar på tok för mycket ström osv.
 
Jag chansade och fem år senare tuffar den fortfarande på.
Har betalt av sig för längesen jämfört med en på 20 000kr.
En Coolix för 5000 kr.
 
Var oxå sugen på en sån.
Men känner 3 st som köpte och 2 st dog efter mellan 3-4 år o en funka det 5e året.
Tråkigt att stå o byta pump mitt i vintern så jag valde bort dom. Skulle väl tro att eftersom cop värdet är bättre på dyrare pumpar blir förtjänsten bättre o hållbarheten förhoppningsvis bättre
 
Köpt den luft/vatten pumpen som de har på erbjudande, håller på att installera den. Mest irriterande med den är att det inte står vad det är för dimention/gängor på vattenanslutningarna, men efter ett besök på bauhaus/biltema så har jag bytt ut dem till något som jag vet vad det är samt är märkt så man vet vad det är
 
Jag har två av den billiga typen, en för underhållsvärme i sommarstugan (80m2) som står stängd långa perioder så den jobbar mestadels på +8 grader. Är vi där så eldar vi i ved spisarna och pumpen ligger på +20 som stöd och den klarar det galant.

Jag har även en i garaget (30m2 och lite glest isolerat) kör 17 grader konstant och uppåt 25 grader om jag är där och jobbar.

Pumparna har jobbat fyra vintrar och hat betalt sig själva vid det här laget, och inga som helst problem.

Skulle en rasa nu så skulle jag gladeligen gå och köpa en till likadan, installationen är löjligt enkel och nu har jag ju tom. färdiga hål i väggarna(y)
 
monostump skrev:
Ang billiga luft/vatten pumpar...
Någon som erfarenhet gällande Byggmax modeller?
[länk]

"Invest iving"
Det är väl kompressorn som är de stora problemen med dessa? Panasonics rykte? Det är ju de som är tillverkare.
 
peternicklas
Rrrrr skrev:
Läste idag reklamblad från Jula om värmepumpar

COOLIX ...: Luft/Luft "verkningsområde" -15 till +40grader, Värmeeffekt 3520W, COP 3,63 för 4.995kr inkl. moms

FOMA AW 6200: Luft/Vatten "verkningsområde" -25 till +40grader, Värmeeffekt 6200W, COP 4,65 för 29.995kr inkl. moms


Är dessa rent skräp, eller är de nåt att ha?

Kan man köra en luft/vatten (inte nödvändigtvis ovanstående) mot en acktank som man sedan även värmer med solfångare? Jag har hört att man inte ska blanda lågtemp och högtemp i samma acktank, men om man shuntar ut värmen sen därifrån så kan de väl inte spela så stor roll om acktanken är 60grader eller 90grader?
Jo de är duktiga i sin reklam, COP 4,65 för en LV, kanske när det är 15 grader varmt. Står mycket om den i ett annat forum. Tror någon räknade ut COP till runt 2 vid -7 grader.
 
Jag räknar med att köra min till Straxt under nollan sedan slå på oljepannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.