sventable skrev:
400 grader det är varmt lätt att köttet blir bränt istället för grillat. Och direkt sker under lock på weber.
Ja, det är lätt att det blir bränt vid den temperaturen. Skilnnaden mellan perfekt brynt och bränd räknas i sekunder. Har du locket på, så ser du inte vad du gör...

perkaby skrev:
Direkt grillning = Maten direkt över glöden
Går att göra med eller utan lock...

Lycka till med att hitta den perfekta grillen!
Vid direkt grillning vill man tillgodogöra sig strålningsvärmen. Till skillnad ifrån indirekt grillning, där man använder sig av konvektionsvärme. Har du locket på så får du bägge två. Det kan vara önskvärt, t ex när man skall "grilla" pizza, men det är mindre lyckat när man skall bryna kött.

Har du en normaltjock svensk skiva kött så är risken stor att köttbiten "färdig" inuti, innan ytan blivit brynt, om du har locket stängt. Om man därmot har riktigt tjocka biffar så är det mycket lämpligt att först bryna med direkt grillning. För att sedan köra indirekt, tills köttet uppnåt önskad innertemperatur.
 
Meco grillen och rustas grillar har inte samma kvalitet som "weber", och personligen så anser jag att det är viktigt att det glödbäddens höjd som justeras, och inte grillgallret. Annars blir fort vingligt när man lastat på lite och skall justera...


Hursom helst, tack för alla tips!(y)
Hade det varit lätt att hitta den perfekta grillen, så hade jag inte behövt lägga ut frågan på ett forum.;)
Får trösta mig med att montera min nya WSM som står i garget, och fundera vidare på vad jag skall skaffa för komplement till smokern. Min gamla "cheap offset smoker", som är kanske billig i USA, men det var den inte i Sverige, får stå till tjänst tills vidare, vid direkt grillning.
 
Cujo skrev:
Har du en normaltjock svensk skiva kött så är risken stor att köttbiten "färdig" inuti, innan ytan blivit brynt, om du har locket stängt. Om man därmot har riktigt tjocka biffar så är det mycket lämpligt att först bryna med direkt grillning. För att sedan köra indirekt, tills köttet uppnåt önskad innertemperatur.
Den "normala" svenska köttbiten som oftast grillas är väl av typen flintastek. Detta är en ganska tjock köttbit som skall vara i princip genomstekt. Då tycker jag att Weber grillen fungerar aldeles utmärkt med locket på om man bara lägger på rätt mängd kol och/eller briketter. Skivan är lagom brynt samtidigt som den är färdig inuti.
 
ullberg
Jag är förvisso en förtappad själ som lämnat kolgrillarna och har av tidsskäl gått över till vad ni rimligtvis ser som den mörka sidan. Men jag vill på intet sätt förstöra tråden, jag gillar kolgrillsentusiaster och den där napoleonhistorien ovan var ju rätt grym.

Jag ramlade på en annan variant som dock minst sagt verkar ligga i övre prisklassen (hittade inga priser): http://www.josper.es/en/josper/about/ Den är tycks av videon vara mest tänkt för innomhusbruk, men om man bygger ett ordentligt utekök borde man ju kunna trycka in en sådan. Och den tycks vara riktigt grym, jag tror en sådan skulle få mig att konvertera tillbaka...

/U
 
Jag har en landmann 11430, ville ha en grill med lock på gångjärn. Kör man med kol går den skrämma upp bra i temp, gjutjärnsgaller är dessutom trevligt.
Med briketter blir den inte lika bra vid direkt grillning, men väldigt bra vid indirekt grillning.
Saknar dock möjligheten att släcka den med locket som man gör med en klotgrill. Med klotgrill en brukar jag bara köra briketter och återanvända dem genom att släcka den när jag grillat klart.
Landmanngrillen är för otät för att släckas. Sen är det löjligt enkelt att höja och sänka bädden med veven.
Tidskrävande att bygga ihop den när jag köpte den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.