Jag är ägare av ett vackert litet 1700-talstorp som idag inte har vatten och el indraget. Jag värmer torpet med kamin/vedspis och har gasolkyl och spis. På tomten har jag en borrad brunn (50m) med handpump vilket gör att jag får pumpa upp vatten för hand. Detta funkar bra men jag har en önskan att på ett enklare sätt få upp vatten och kanske även få en utedusch så att jag kan vara där längre stunder.
För att få en vattenpump och då kanske en kran för kallvatten krävs el förstår jag. Eller finns det annat sätt att göra det på? Vilken pump kan vara lämplig?

Tacksam för råd och tips

//Anna-Karin
 
Huggetorpet skrev:
Jag är ägare av ett vackert litet 1700-talstorp som idag inte har vatten och el indraget. Jag värmer torpet med kamin/vedspis och har gasolkyl och spis. På tomten har jag en borrad brunn (50m) med handpump vilket gör att jag får pumpa upp vatten för hand. Detta funkar bra men jag har en önskan att på ett enklare sätt få upp vatten och kanske även få en utedusch så att jag kan vara där längre stunder.
För att få en vattenpump och då kanske en kran för kallvatten krävs el förstår jag. Eller finns det annat sätt att göra det på? Vilken pump kan vara lämplig?

Tacksam för råd och tips

//Anna-Karin
Hejsan, inte testat det själv men kanske nån lösning med en bensindriven vattenpump? Pumpa upp vatten till en högre belägen tunna som du kan duscha under
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bensindriven-vattenpump-25-hp-17941/
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
El gör det givetvis mycket enklare, men det finns andra sätt. Jag har varit i en stuga där det satt en handpump på väggen i köket. Med den pumpade man upp vatten i en tank på vinden. Det fanns även en gasoldriven varmvattenberedare. Det är det enda hus jag sett som haft rinnande kallt och varmt vatten samt dusch men inte el.

Jag misstänker att de flesta lösningar för att få rinnande vatten utan el är lämpliga för dem som är intresserade av tekniken och beredda att lägga lite tid på den.
 
En variant som ger komfort men kostar några kronor är att sätta en elektrisk pump i den borrade brunnen som fyller en rätt stor hydropress (100 liter eller mer) samt driva pumpen med ett elverk. När man behöver vatten startar man elverket som fyller hydropressen, när den är full kan man stänga elverket. På det sättet räcker det att starta elverket nån enstaka gång under dagen för att ha rinnande vatten ute och inne om man vill. Räcker med ett litet elverk om man ser till att skaffa en mjukstartande pump.
Kan även ha en varmvattenberedare som går på gasol så får man även varmt vatten.

Kostar som sagt några kronor men man får en vanlig installation som kan göras av vilken VVS:are som helst, eller själv om man känner sig hågad.
Skall man ha en gasoldriven varmvattenberedare i nån hemmagjord lösning skall man kolla vad den har för krav på minsta vattentryck och flöde innan man köper den, annars kan man råka ut för att den aldrig startar pga för dåligt tryck och/eller flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.