Hej
Vad finns det för alternativ?

Det jag vet om nu är Nivell samt Platonmatta.

Finns det mer varianter?

Vilket är bäst och man tänker säkerhetmäsigt mot lukt/fukt, samt långsiktigt?
 
Alternativen är nog de samma gällande livstid och funktion. Det som avgör vilka som passar bäst är hur jämnt är underlaget och hur högt får det bygga?

Har man de svaren kan man lättare rekommendera alternativ.
 
Den konstruktinen jag har idag är följande:
1. Betongplatta på mark.
2. Byggplast/ångspärr.
3. Golvfoam.
4. Laminatgolv

Alltså ingen isolering. Takhöjden är cirka 2,40m. Problemen är att det luktar på nedre plan, lukten har lokaliserats till 2 utav rummen(Vardagrum 20m2 och ett mindre rum 14m2). Det är ingen mögellukt utan mikrobiell från en ostädad betongplattan så som spån/dam. Har flera personer i min bekantskap som har allergi/astma de har inte reagerat. Samt att Anticimex har konstaterat det.
 
Ska tilläggas att vi har mätt fukt i innersyllar(+Ingjutensyll) och yttersyllar och resultaten blev fukt kvot 6.5% samt 9% alltså väldigt bra. Samt att de andra husen på gatan inte haft problem. Vårt hus fick nya golv för ca3 år sedan innan vi tog över det i februari, så de gjorde ett dåligt arbete då.
 
Lägga plast på betonggolvet är inget jag skulle rekommendera.

Har du jämnt golv så skulle jag lägga isola platon matta eller motsvarande i annat märke.
Det bygger inte mycket på höjden, går lägga isolering på mattan för att isolera.

Alternativt nivell
http://www.nivellsystem.se/sv/

eller granab
http://www.granab.se/swe/ventileradeundergolv.html

bygger lite mer på höjden beroende på hur mycket isolering du ska ha.
Hade rekommenderat att ha ventilerat under för att vara på den säkra sidan.

Sen finns det liknande platon på byggmax. Hur det är kan jag inte svara på.
Sen finns det jape med
http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=28&tekstid=113
 
Hej tack så mycket för tipsen.
Var iväg idag och till två olika handlare och båda sa i princip att platonmattan med ventilerade socklar räcker i 9 av 10 fall. Och om man hade väldigt mycket fukt i plattan så ska man satsa på mekanisktventilerat golv.

Så det låter ju bra kostnadsmässigt för min del. Vad har ni för kunskap/erfarenheter om det?
 
Hej! Vad blev det för lösning?

Själv funderar jag på Granab med ventilation. Känns som väldigt mycket jobb dock. Riva ut ALLT golv ner till betongplattan, vilket innebär att man måste montera ner kök etc.
 
Det kommer att bli platon med mekaniskventilation. Men blir senare i höst/vinter när hantverkarna har tid.
 
Hej oskee (och andra), vi har samma frågeställning som du med en platta på mark från -72 som haft ett parkettgolv direkt på lumppapp från -87. Allt är utrivet nu och mitt huvudbry är om man skall satsa på ett golv igen som kan "andas" eller ett med fuktspärr av något slag..? Hur går det med ditt platon+fläkt-golv..?..det liknar ju Jape med låg bygghöjd i länken ovan. Min fråga är :hur vet vi hur fuktig vår platta är (eller kan bli) som hela tiden har kunnat andas genom pappen+parketten..? Vågar man chansa på bara platon + parkett utan att ventilera mekaniskt..? En av våra grannar har gjort så efter att ha fått samma råd som ovan(...9 fall av 10...)
 
Hej oskee (och andra), vi har samma frågeställning som du med en platta på mark från -72 som haft ett parkettgolv direkt på lumppapp från -87. Allt är utrivet nu och mitt huvudbry är om man skall satsa på ett golv igen som kan "andas" eller ett med fuktspärr av något slag..? Hur går det med ditt platon+fläkt-golv..?..det liknar ju Jape med låg bygghöjd i länken ovan. Min fråga är :hur vet vi hur fuktig vår platta är (eller kan bli) som hela tiden har kunnat andas genom pappen+parketten..? Vågar man chansa på bara platon + parkett utan att ventilera mekaniskt..? En av våra grannar har gjort så efter att ha fått samma råd som ovan(...9 fall av 10...) Nivell och Granab "bygger" för mycket på höjden tycker vi.
 
Hej
Vi väntar på snickarna fortfarande. De kommer i sep-okt. Men kommer uppdatera när arbetet startar samt resultatet.
Vi tar med ventilation då några grannar längre bort gjort det.
 
OK, vilket system för fläktventilation tänker du använda..? Egen konstruktion eller kommersiellt system..?...ont om snickare i Örebrotrakten tydligen...=/..!
 
Hej
Blir ett platonsystem fullt ut.
 
Vi har kollat med ett antal hantverkare och om man vill ha de mest seriösa så är det väntetid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.