Totte_S
Semestern närmar sig, och förhoppningsvis slutar det regna i alla fall ett par timmar. :p
Hemma finns åtskilliga både kvadratmetrar och löpmetrar som borde målas, gropar att grävas, ved att stapla, trädgård att sköta, kök som borde åtgärdas, garderober som ska städas, grejer till tippen....

Ja, ni vet väl ungefär själva hur era egna listor ser ut, men vad gör man när man inte vill, lusten och orken är borta, och man drömmer sig för en stund bort till en nybyggd marklägenhet med uteplats med kvällssol och en trevlig fastighetsskötare, och garage inom gångavstånd. Samtidigt som man vet att man plöjt ner x antal timmar, och ett antal kr som man dessvärre har plågsam koll på hur många de blev... :-/ och egentligen har man inte en tanke på att göra sig av med sitt gamla hus som man hyser en underbar hatkärlek till.

Hur kommer ni själva igen när ni tappar sugen ??? :p :p
 
Det är därför man har semester. Man skall vila upp sig. Inte åka på arbetsläger (om så ens hemma hos sig själv).

Efter att ha byggt hus är det nog många som känner en viss mättnad på att snickra, måla, gräva och välja tapeter i några år. Därför är det bra att göra så mycket som möjligt i samband med första bygget. Sedan vilar man några år och därefter kan man börja bygga om, göra om, tapetsera om när orken har återvänt. Det måste inte bli "Hus & Hem"-perfekt med en gång. Bara så pass att man kan leva med det. I trädgårdsreportage, "Sköna Hem" eller "Lantliv" är det oftast människor i övre medelåldern som visar upp sina livsverk. Inte 30-åringar som byggde nytt förra året. Man skall inte jämföra sig med summan av alla arbetskamrater kring fikabordet, när man utvärderar helgen/semestern. Man skall bara jämföra sig med var och en av dem. En del berättar om energiska projekt de gjort. Men bara ett projekt per helg. Och en del av kollegorna säger säket inget alls.

:) = Don't worry, be happy!
 
Totte_S
Mer sånt ;) kom igen bara, 4 dagar kvar till semestern...
 
Jädrigt bra fråga faktiskt.
Som den obotliga tidsoptimist jag nu är så tror jag att jag skall hinna med allt och lite till. Då blir man lätt trött när man inser hur lite man hinner trots allt.

Så här gör jag då, först biter jag ihop och jobbar klart, lägger frugan och dottern. Tar en kall folköl och de där goa arbetskängorna och en vattenkanna. Går runt och vattnar och tittar runt lite på tomten, tänker hur det såg ut för ett år sedan ;D.
Går in och spatserar runt lite, vattnar blommorna inomhus och då när det precis börjar skymma ser allt nästan klart ut ;)
Sedan pustat jag ut en liten stund och inser att det spelar mindre roll om det tar ett år extra bara det blir fint till sist.

 
Kom bort från eländet, en halv dag på tvåhjulingen (motordriven eller ej) brukar göra gott.
dessutom fixa varje del ordentligt och gör klart! att stå med massa halvfärdiga projekt :p kan döda vilken stark vilja somhelst.......
 
Jag har ju ett par bilar som jag håller på med också, så håller jag inte på med snickeri, eller sånt, så är det bilarna som tar min tid....

Fast nu börjar det att ta ut sin rätt, börjar bli rätt så sliten, jag som har att göra i massor denna sommar, så jag vettefan hur det ska sluta...
Men det är bara att bita ihop och ta nya tag, en dags slappande gör mig så rastlös så.

Men som "pappskallen" skriver, halvfärdigt tar knäcken på vem som helst, tyvärr så har jag bara en massa halvfärdiga projekt för tillfället..
:)

Men det är denna sommar det ska ske, har inte semester utan är arbetslös, så slöa kan jag göra veckan innan jag får ett jobb..

en sak man inte ska göra, och det är att ta ut sig, utan jobba lugnt och inga 16 timmars dagar, tar man det lungt så har man orken kvar även efter en vecka.

Ta det lungt på semestern, är ju då man ska vila ner sig från sitt vanliga jobb!
Jag har ju inget att vila upp mig ifrån så för mig spelar det ingen roll...
 
Ja, vad gör man. Slänger ut karln med ungen, hunden och katterna och sätter sig ner en stund i sågspånen och ser sig runt. Inser att huset har stått i hundra och kommer att stå där länge till. I säng, sovmorgon och fortsätta igen.. skam den som ger sig ;)

Eller bara ger sig i väg en vecka när det är riktigt illa och gör något totalt annat. Åkte till Miami sist och såg inte en spackelspade på hela resan vilket rekommenderas varmt!
 
labela36 skrev:
Sanna och kloka ord Ceja!

Och när kvällen kommer, sitta framför tv:n med ngt gott att smaska på och se på deckare, brittiska såna, man ser fram emot och hoppas tom att det ska regna då, mysigt...  ;) :D
Dina drömmar om regnet är uppfyllda...
:)

 
Ibland säger vi till oss själva - nej nu skiter vi i det här...och så jobbar man inte på några dagar - UTAN att ha dåligt samvete.
Sedan börjar det klia i fingrarna och då tar vi nya tag. Att koppla bort det helt på ett eller annat sätt tror jag är bra. Åka bort är super - då kan man inte göra något.
Jag tror också som övriga säger att man inte får ha panik över att det tar tid. Vem bygger / fixar man för...sig själv, familjen, vännerna, grannen .... ?
Varför stressa och inte hinna njuta av livet medan det pågår?

//anna
 
Annas skrev:
[znip]

Varför stressa och inte hinna njuta av livet medan det pågår?

//anna

För att om man inte öser på lite så blir man ALDRIG klar och håller man på för länge tröttnar man garanterat.

Här hemma kör vi sedan några veckor tillbaka 12-timmarspass för att utnyttja ledigheten till max......
 
När vi behöver gör vi som MathiasS, kör hellre ett par maraton-pass över helgen än ett par timmar per kväll. Det är psykologiskt: ett par timmar per kväll får man inte så mycket gjort som under 24 timmar över en helg - det känns som att man kämpat fem dagar och inte kommit någon vart. 24 timmar på raken blir det oftast någon form att uppenbar framgång. Det känns bättre.

Har skaffat ett par husdjur också. Är abbans avkopplande att pyssla med och titta på när dom härjar.

Hade inte tänkt att ta någon semester i sommar men har insett att vi inte kommer att stå pall, så nu ska vi ha en vecka, varav halva veckan ska tillbringas på gästgifverier i Skåne.

I juni förra året var vi i bygglovsstadiet och fick avslag precis innan semestrarna - då åkte vi till Mallorca en vecka och pratade inte ett ord om bygge på nio dagar. Det hjälpte.

Berit
 
Annas skrev:
Ibland säger vi till oss själva - nej nu skiter vi i det här...och så jobbar man inte på några dagar - UTAN att ha dåligt samvete.
Sedan börjar det klia i fingrarna och då tar vi nya tag. Att koppla bort det helt på ett eller annat sätt tror jag är bra. Åka bort är super - då kan man inte göra något.
Jag tror också som övriga säger att man inte får ha panik över att det tar tid. Vem bygger / fixar man för...sig själv, familjen, vännerna, grannen .... ?
Varför stressa och inte hinna njuta av livet medan det pågår?

//anna

Precis Anna.
Det där, exakt, har varit och är fortfarande ledstjärnan.
Det gäller att inte bränna ut sig och hela tiden ha i minnet att resan ska vara lika rolig som målet.

Kanske därför det fortfarande inte är klart....:p
Å andra sidan är jag inte trött på bygget heller.
Sånt är viktigt.
 
Provade också det där med husdjur, jag hade väl gått på det där med avkopplande och trodde att det skulle vara mysigt. Tills det visade sig de alla är galna i verktygsslammer och mer än gärna "hjälper till", speciellt med slipmaskinen.

Så nu vet jag inte om jag är mer trött på "team-arbetet" än hus-renoveringarna eller tvärt om;)

 
Vad var det för husdjur? Våra är kanin och marsvin... Inga bygghjälpstendenser där inte.

Berit
 
Konstiga lurviga saker. En Bamse-jycke (Leonberger) och två blåa katter. Jag var livrädd för att det skulle hände dem någonting under allt stök och mycket riktigt, ena katten var med om en olycka och skadade sig allvarligt ( han är ok nu och jag assisterade under operationen [ Kontroll-freak? Neeej, då ;) ]). Men inte på de saker jag trodde utan med hjälp av en blomkruka!

Så hela gänget fortsätter att ""hjälpa till" och inte ens den incidenten hjälpte. "Myyycket avkopplande" så klart;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.