Hej,

Efter mycket slit med underarbetet (man inser vilka frökenhänder man har) så sådde vi äntligen vår gräsmatta med Extra Green den 28 juli. Det har ju varit varmt så jag har vattnat varje dag och försökt hålla det översta jordlagret fuktigt. Sista veckan har det regnat en del. Jag kan meddela att det går LÅNGSAMT!

Efter en vecka såg vi i princip inget liv alls. Efter 10 dagar började det titta upp enstaka grässtrån och nu efter dryga två veckor börjar jorden se "luddig" ut, det är dock långt kvar tills det kan kallas gräsmatta.

Nu till frågorna:

-Jag har gått över gräsmattan en gång och rensat av ogräset som ploppat upp, var noga med att jorden var hyfsat torr och lämnade inga märken såvitt jag kan se. Ska jag fortsätta med detta med någon/några veckors mellanrum eller skall det få växa fritt och man kör med Stroller + nästa år?

- Skall man nu efter några veckor ge en gödselgiva (typ halv mängd) eller skall man strunta helt i det och köra med gödsel till våren istället?

- Skall man klippa när gräset börjar nå 6 cm även om det är väldigt ojämnt och på sina ställen nästan är helt kalt? Eller bör mattan få växa till sig maximalt inför vintern?

Passar också på att slänga in ett tack till alla som gör forumet till en guldgruva av information!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi sådde med extra green och det tog nog två veckor innan vi började se något resultat. Men sen gick det ganska snabbt och vi klippte nog första gången efter 6 veckor. Kan kanske också tillägga att vi varken vattnade, gödslade eller rensade något ogräs under tiden.

Så det är nog bara att ha tålamod så kommer gräset snart:D
 
http://koket19.blogspot.se/

Kolla in hur min gräsmatta utvecklade sig...

Vänta en vecka till och du ska se att det hänt väldigt mycket
 
  • Gilla
Tavelram
  • Laddar…
Vi sådde med några tyska frön från hornbach som skulle ge en slitstark gräsmatta, också ganska precis den 28e. Sen åkte vi bort och kom hem en vecka senare. Jag hade satt automatbevattning en halvtimme per kväll. Hoppas det kommit nåt sa vi när vi var på hemväg. På lite håll såg det ut som en komplett tät fullvuxen illgrön gräsmatta :) På nära håll såg man att det var långt ifrån så, men på sådär 50% av ytan växte grässtrån som var 5-6 cm, nu en dryg vecka senare känns det som det är dags att klippa, men det är fortfarande väldigt "otätt". Nästan som man missat att så på visa ställen eller sått ojämnt. Men det kommer väl.

Huruvida det beror på gräsfröna, jorden eller nåt annat eller kombination, det vet jag inte, men jag tror jorden, solen och vattnet haft stor betydelse i vårat fall.

:)
 
Redigerat:
Det var nog mycket rajgräs i den blandningen, det brukar finnas i blandningar typ "VillaSport" och liknande. Övriga grässorter i blandningen tar över med tiden, men rajgräset brukar titta upp efter en vecka.
 
Tre veckor sedan sådd. Det har satt lite mer fart men är fortfarande ojämnt, det växer i "öar", men öarna växer ihop mer och mer.

i veckan gödslade jag med Algomin trädgårdsgödsel, det skall tydligen vara bra såhär framåt hösten. Jag gav knappt halva dosen jämfört med rekommenderat.

ogräsen växer så det knakar, nu tar jag bara bort de ogräs som växer sig så stora så de skuggar omgivande gräs, resten får sig en omgång med gräsklipparen (tänkte klippa om ca 2 veckor) och sedan får det bli halv dos Stroller Kombi + till våren.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny uppdatering:

Det har nu gått fyra veckor sedan sådd. Jag har inte märkt någon större effekt av gödslet, men det har varit ganska torrt så jag hoppas på lite mer regn. Märker dock en stor skillnad i fuktighet på morgnar och kvällar. Börjar så smått fundera på att klippa, men eftersom det växer så ojämnt så väntar jag nog ett tag till.

Igår fyllde jag på de allra kalaste fläckarna med lite planteringsjord och stödsådde med mer frön, hoppas det ger effekt!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har det gått fem veckor sedan sådd. Sidan på bilden tar sig riktigt bra, fortfarande en del ogräs som jag rensar bort, och det finns en del kalare partier. Klippte för första gången igår. Sidan på bilden är åt norr, södersidan går långsammare, jag tror det har regnat för lite, även om jag vattnat mycket.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Ny uppdatering:

Sex veckor sedan sådd. Klippte mattan för andra gången igår. Har fortfarande regnat VÄLDIGT lite, så jag har försökt att vattna varje kväll, men det är svårt att få tillräckligt med vatten tror jag. Har fortfarande en hel del ogräs, däribland MASSOR av Baldersbrå.
Planen är fortfarande att vattna och klippa resten av denna säsong, sen gödsla med Stroller Kombi + och stödså de kalare fläckarna nästa vår när mattan satt ordentlig fart. Fyllde i lite kala fläckar och stödsådde en del förra veckan, men nu får det vara bra för i år.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag passar på att slänga upp en bild på vår matta tagen idag, vi sådde nog ganska samtidigt om jag fattat rätt.
Vi har klippt 4 gånger tror jag och jag har inte sett till ett enda ogräs. Vi sådde med Floraself Sport och lek tror jag det hette, inhandlat på Hornbach.

20130908_114625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo det är ju onekligen viss skillnad på Extra Green, som etablerar sig betydligt långsammare än diverse villa-, lek-, och sportsorter.
Vi får jämföra igen om ett år :)
 
Tavelram skrev:
Jo det är ju onekligen viss skillnad på Extra Green, som etablerar sig betydligt långsammare än diverse villa-, lek-, och sportsorter.
Vi får jämföra igen om ett år :)
Ja, det får vi göra, du får påminna ;)

Vad jag förstår innehåller sportmattorna mycket snabbväxande sorter för att de snabbt ska återhämta sig när det blivit slitet. Baksidan är att man får klippa ofta.
 
Ny uppdatering. Sju veckor sedan sådd. Klippt en gång till under veckan. Fortfarande inget regn, men nu skall det komma enligt SMHI...
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hubert.88
  • Laddar…
Ny uppdatering. Åtta veckor sedan sådd. Mkt ogräs, men det får bli nya tag med det till våren. Skall klippa några gånger till innan vintern är planen...
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nio veckor sedan sådd. Vissa delar är jättefina, andra är kala och hårda med mycket ogräs. Nu får mattan vara över vintern, till våren får den en ordentlig gödselgiva i typ april, därefter Kombi Stroller + i maj/juni. Några veckor därefter tänkte jag köra över mattan med vertikalskären, fylla i kala fläckar med jord, sedan dressa och stödså. Och vattna då såklart. Jag återkommer i denna tråd framåt våren när växtligheten satt fart igen.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.