Naturligtvis går det att skriva offerter så att alla förstår dem. Det där att "det är bara lekmän som inte förstår" är bara dravel. Då är det fel på offerten, inte på kunden.

Jag har lämnat över 1000 offerter, och ingen av dem har missförståtts.
 
  • Gilla
mr_bygg
  • Laddar…
Så här är det...TS tog accept på offerten från hantverkaren som lämnade ett fast pris. Fast pris var avsikten från hantverkaren eftersom TS begärde det.
Hantverkaren krånglade till det för sig själv genom att börja skriva in antal beräknade timmar i offerten.
TS var förberedd och inställd på det offererade beloppet det är först när arbetet är klart som TS försöker hitta ett kryphål genom att inte vilja förstå offerten och börja vrida och vända på de valda orden i offerten för att komma billigare undan. Jag kan förstå att offerten vill misstolkas i efterhand eftersom det finns många kronor att tjäna.
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Ja absolut men jag tror inte att det är ofta samma firma stöter på problemet med kunder som missförstår eller inte fattar gång på gång.
För min del hände det endast en gång att kund missförstått texten i en av mina offerter och påpekade något om det i efterhand och jag utformade mina exakt lika varje gång, förutom texter som var specifika för projektet då så klart.
De som vet med sig att det inte kan skriva/vara tydliga tror jag nog använder sig av färdiga mallar, iaf efter ett tag om problemet är återkommande.
Det är en bransch med mycket fackspråk. Därtill läggs ju info om den ekonomiska biten osv, saker som måste vara med, saker som 9 av 10 kunder (minst) förstår eller frågar för att förstå innan projektstart. Mycket sällan kunder tror sig förstå för att sedan bli helt överraskade.
Uppenbart är det ett problem att det ofta blir tvister om vad man kommit överens om gällande pris, omfattning på arbetet, eventuella extrakostnader etc. Det arbete som påbörjats för att ta fram tydligare regler kring köp av hantverkstjänster kanske kan undvika en del tvister i framtiden.

http://www.dn.se/debatt/tydligare-regler-ska-minska-tvister-med-hantverkare/
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Så här är det...TS tog accept på offerten från hantverkaren som lämnade ett fast pris. Fast pris var avsikten från hantverkaren eftersom TS begärde det.
Hantverkaren krånglade till det för sig själv genom att börja skriva in antal beräknade timmar i offerten.
TS var förberedd och inställd på det offererade beloppet det är först när arbetet är klart som TS försöker hitta ett kryphål genom att inte vilja förstå offerten och börja vrida och vända på de valda orden i offerten för att komma billigare undan. Jag kan förstå att offerten vill misstolkas i efterhand eftersom det finns många kronor att tjäna.
Skönt att det är någon med lite inside information eftersom TS inte säger något mer i frågan....:)

Det kan nog mycket väl vara precis som du säger och det är ju då det börjar bli viktigt hur man formulerar sig. Vad avsikten var från ena eller andra parten är ju inte relevant i detta läge, utan det är vad som skrivits som räknas. Hade säljaren skrivit "fast" någonstans i sin offert hade denna tråd blivit väldigt kort och säljare och köpare kunde lägga energi på viktigare saker.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Så här är det...TS tog accept på offerten från hantverkaren som lämnade ett fast pris. Fast pris var avsikten från hantverkaren eftersom TS begärde det.
Hantverkaren krånglade till det för sig själv genom att börja skriva in antal beräknade timmar i offerten.
TS var förberedd och inställd på det offererade beloppet det är först när arbetet är klart som TS försöker hitta ett kryphål genom att inte vilja förstå offerten och börja vrida och vända på de valda orden i offerten för att komma billigare undan. Jag kan förstå att offerten vill misstolkas i efterhand eftersom det finns många kronor att tjäna.
Jag hittar ingenting i det TS skriver som indikerar att han efterfrågat ett fast pris, och vad hantverkarens avsikt har vi ingen aning om. Men det är möjligt att du har fått information på något annat vis, så du vet mer än övriga på forumet.

Jag tycker, utifrån det jag kan läsa mig till, att offerten absolut inte lämnar ett fast pris. Det är en timkostnad med en uppskattning, som ren information, av hur lång tid arbetet kommer att ta. TS ska alltså begära en specificerad faktura och betala för just de timmar som använts.

Men för att kunna avgöra detta närmar måste man se hur offerten såg ut.

Det vi inte vet, och endast kan spekulera över, är vad som hänt om arbetet tagit längre tid än de angivna timmarna. Hade hantverkarna ändå hållit fast vid de s.k. "totalpriset" eller hade de lagt på de extra timmarna?
 
injonil skrev:
Det är just så TS offert är formulerad! Beräknad tid 20 arbetsdagar, total kostnad 137' varav arbetskostnad 91' med en timpenning på 590:- (vilket ger 154 timmar och 20x8 = 160 så det stämmer). Det är alltså uppskattade kostnader för arbete och material till ett totalt pris på 137'.
Så du har sett TS offert? Jag har bara läst hur TS utläser sin offert, inget annat och med tanke på att jag anser mig ha bra koll på vad som brukar ingå i en offert samt att olika företag utformar dem olika så har jag en känsla av att TS missförstått den info TS har i sin offert.

Om du läser TS inlägg i början av tråden igen så ser du att TS talar om att företaget har gett info om att de uppskattar projektets tid på 20 dgr. Inget om att det skulle vara ett tak som styr den slutliga debiteringen.

Det enda man kan uttyda är att företaget lämnat en offert på 137' där arbetskostnaden är 91' (dvs att de säljer material för 46') Alltså har vi lätt kunnat konstatera att debiteringen består av två delar som tillsammans ger ett TOTALpris på 137'. Detta då för vad nu anbudsunderlaget kan vara, men det skriver ju TS att det är med.
Därtill har företaget gett infon om att en hantverkare kostar 590 kr/h men vi har inte en aning om det står på offerten som en punkt som påvisar vad avvikelser/extraarbeten kommer att kosta, om TS räknat ut det själv för att ta med i sitt inlägg eller om företaget lagt med det i sin spec bara för att förtydliga (vilket jag inte tror är fallet).
Med andra ord, jag ser inget i TS förklaring mer än att TS fått pris på hela kalaset där man separat direkt kan utläsa vad företaget tar för arbetstiden, dvs 91' (för att lätt kunna räkna ut ROT antar jag), att företaget ger info vad en hantverkare kostar per timme (för saker som ligger under reservation samt extrabeställningar osv) samt att företaget har påvisat en UPPSKATTAD tid detta projekt kan ta. Just gällande det sista (vilket snabbt går att läsa ut om man får se offerten) så kan det mycket väl vara så att företaget har påvisat att de under 20 dgr (4 arbetsveckor från startdag till slutdag) kommer att arbeta i bostaden, inget om att det kommer att ta 20 dgr med x antal arbetare under 8 timmar/dag.

Som sagt, jag tror bensäkert på att TS missuppfattat offerten. Om det beror på en dåligt formulerad offert eller hur TS "vill" att den ska appliceras på verkligheten låter jag vara osagt.
 
Fast pris eller totalt pris kan betyda allt eller inget beroende på hur offerten är formad samt hur anbudsförfrågan ser ut. Har TS frågat efter löpande eller fast pris?
Ni ser saker som jag inte kan se i TS förklaring. Jag ser att TS fått ett pris för arbete och material där arbetskostnaden är specad. Jag ser att TS fått ett pris vad hantverkaren kostar per timme samt att företaget reserverat sig för saker, dvs TS vet vad en timme för arbete utanför anbudet kostar. Jag ser att företaget gett info om hur länge projektet kan fortgå, inget om att det är de antal dagar skulle gälla en person 8 timmar om dagen i 20 dagar. Exakt hur och vad företaget beräknat på, hur de normalt sett går till väga vet vi inget om men de har lämnat en offert med ett pris som TS accepterat, inte ett ord av vad TS skriver påvisar något annat än vad jag redan nämnt....var och hur några några här kan se det ställer jag mig ytterst frågande till faktiskt
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Naturligtvis går det att skriva offerter så att alla förstår dem. Det där att "det är bara lekmän som inte förstår" är bara dravel. Då är det fel på offerten, inte på kunden.

Jag har lämnat över 1000 offerter, och ingen av dem har missförståtts.
Absolut, så frågan är ju hur många offerter som "missförstås" överlag och hur många som missförstås just bara för att det finns utrymme att göra det om man kan spara några kronor. Om det handlar om dåligt formulerad offert eller ett försök av kund är inte relevant, saken är den att jag tror inte att det är så många offerter som lämnas till lekman som är så pass otydliga i förhållande till anbudsförfrågan att de behöver ifrågasättas, även om formen av offerten kan te sig konstig. Vet man vad man frågat efter så förstår man nog också vad man får.
 
mr_bygg skrev:
Uppenbart är det ett problem att det ofta blir tvister om vad man kommit överens om gällande pris, omfattning på arbetet, eventuella extrakostnader etc. Det arbete som påbörjats för att ta fram tydligare regler kring köp av hantverkstjänster kanske kan undvika en del tvister i framtiden.

[länk]
Ja, kan inte kund och företag komma fram till så att anbudet följer anbudsförfrågan så är det ju ett uppenbarligt problem. Men var ligger problemet då? Otydlig anbudsförfrågan? Otydlig offert? Slutresultat som inte stämmer med anbudsförfrågan? Dålig info om att ev reservationer är en extrakostnad? osv osv osv. Så länge ordentliga avtal skrivs så ska det ju inte behöva vara problem och visst kan det behövas någon typ av riktlinjer för företagen, det skulle framförallt hjälpa företagen att förklara för kund att ev anbudsförfågan är undermåliga och sådant rättas till innan offert lämnas....så att båda parter är överens.

I TS fall är jag fortfarande inne på den linjen att TS missförstått den info TS fått i sin offert, då TS påvisar att det tydligt står att företaget frånsäger sig arbeten utanför offerten samt att det står i offerten vad som ska ingå (kan man utläsa av TS som skriver att det i offerten är skrivet " och ovanstående utförs för en sammanlagd kostnad av 137000 kr varav ingår arbetskostnad inkl moms om 91000 kr." ) Så allt verkar vara i ordning där anser jag. Ja, resten hur jag utläser av given info ser du ju i andra inlägg.
 
MathiasS skrev:
Hade säljaren skrivit "fast" någonstans i sin offert hade denna tråd blivit väldigt kort och säljare och köpare kunde lägga energi på viktigare saker.
Men eftersom TS påvisat att offerten visar ett pris där arbetstiden är specad så har vi alltså två priser att förhålla oss till, dvs priset för arbetskostnaden som är specad och den ej specade kostnaden för material (vilket man enkelt kan räkna ut själv. Så om man skriver fast pris....vad gäller det då? Arbetstiden? Materialet? eller den TOTALA summan av både arbetstid och material.
Kanske totalt är ett ord som man mycket väl kan använda......om man vet vad det betyder.
 
andersmc skrev:
Jag hittar ingenting i det TS skriver som indikerar att han efterfrågat ett fast pris, och vad hantverkarens avsikt har vi ingen aning om. Men det är möjligt att du har fått information på något annat vis, så du vet mer än övriga på forumet.

Vad indikerar något annat då menar du? I övrigt så ser man både i TS första inlägg, i inlägg nr 4 och 9 att det är ett fast pris det handlar om. Om du inte kan utläsa det själv så hojta till så ska jag förklara i ett eget inlägg.

Jag tycker, utifrån det jag kan läsa mig till, att offerten absolut inte lämnar ett fast pris. Det är en timkostnad med en uppskattning, som ren information, av hur lång tid arbetet kommer att ta. TS ska alltså begära en specificerad faktura och betala för just de timmar som använts.

Med tanke på hur TS förklarar så kan jag endast utläsa att timkostnaden är en info om vad TS får betala för arbeten utanför offerten. All info om att sådan del existerar i offerten finns ju.

Men för att kunna avgöra detta närmar måste man se hur offerten såg ut.

Absolut, håller med till 100%.

Det vi inte vet, och endast kan spekulera över, är vad som hänt om arbetet tagit längre tid än de angivna timmarna. Hade hantverkarna ändå hållit fast vid de s.k. "totalpriset" eller hade de lagt på de extra timmarna?
Eftersom de lagt på för extraarbeten fast de arbetat "snabbare än de 20 dagarna" (inget som säger mer än att uppgifterna om timmar är något som TS själv räknat ut) så påvisar det ganska klart att det handlar om ett fast pris + extra och skulle de ha överskridit tiden (antar att inget om vite är skrivet) så hade de nog hållit fast eller beroende på seriositet "förvandlat" det till avvikelsetid.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Men eftersom TS påvisat att offerten visar ett pris där arbetstiden är specad så har vi alltså två priser att förhålla oss till, dvs priset för arbetskostnaden som är specad och den ej specade kostnaden för material (vilket man enkelt kan räkna ut själv. Så om man skriver fast pris....vad gäller det då? Arbetstiden? Materialet? eller den TOTALA summan av både arbetstid och material.
Kanske totalt är ett ord som man mycket väl kan använda......om man vet vad det betyder.
Att ytterligare spekulera i vad som gäller i TS fall känns helt onödigt. Vi har inte infon som krävs för att bilda oss en klar uppfattning om vad som avtalats. Att spekulera i vad säljare eller köpare haft för avsikter leder inte heller någon vart.

Om det inte är tydligt för dig vad fördelarna är med att beskriva vilka delar av tjänsten man säljer som levereras till ett fast pris och vad som levereras på löpande räkning så må det vara så. Vill du hitta omskrivningar för det så gör det. Ingenting blir tydligare än dessa begrepp för mantidstjänster. Får jag en sådan offert på mitt skrivbord så åker den tillbaka till leverantören för korrigering oavsett om det är för mig privat eller i tjänsten.
 
Du skriver att rören dragits inne i väggen. Idag måste väl rör i badrum vara utanpåliggande!
 
labbolina skrev:
Du skriver att rören dragits inne i väggen. Idag måste väl rör i badrum vara utanpåliggande!
näe det måste dom inte.
 
Rören ska väl vara utanpåliggande i badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.