Jag har bytt fönster på två fasader på vår villa och har två fasader kvar. De fönster jag använt och som för mig var de enda tänkbara var Velfac 400i. Ett aluminium/trä fönster med klassiskt utseende; smala karmar och stora glasytor.

Till min fasa har jag fått reda på att Velfac slutat tillverka denna modell. Man kan verkligen fråga sig varför. Velfacs nya modeller passar inte alls ihop med de gamla

Är det någon som känner till något aluminiumklätt fönster på marknaden som liknar Velfac 400i.
 
Hej

Kolla hur lika fönster du kan få här, http://www.westcoastwindows.se/
Dom har fönster som är trä/aluminium och vill minnas att det går i den gamla stilen.
 
Jag har titta på dessa fönster tidigare (bland många andra)

Problemet är att Velfacs 400-serie har mycket smala och i mitt tycke mycket eleganta karm- och bågprofiler. Från karmens utsida in till glaskanten är det bara 63 mm. Detta gör att fönstret är väldigt likt ett gammalt träfönster.

Motsvarande mått på West Coast Windows fönster är 93 mm. Sätter man dessa båda fönster intill varandra ser det inte klokt ut. Dessutom blir glasytan/ljusinsläppet mindre.
 
Finns det verkligen inte några aluminiumfönster som liknar ett gammalt hederligt svenskt träfönster från tiden 1930-1960. Hur gör alla ni som ska byta fönster på ett funkishus?
 
Ja, jag vill väldigt gärna veta hur det gick för dig, och vad ni gjorde. Har nämligen precis samma problem; Velfac 400 i en del av huset.
 
Redigerat:
Jag har fortfarande inte hittat något riktigt bra. Elit Retro skulle kanske fungera exteriört, men profileringen invändigt känns inte rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.