Vi ska bygga till huset med 30kvm, en isolerad platta på mark med kantelement, trästomme med liggande panel.
Tanken var från början att jag skulle ha 10cm från mark/gräsmatta till Klädselpanel.
Jag har dock fått höra att minsta höjd från gräsmattan till panelen skall vara 200mm.

Någon som vet om man kan välja en lägre höj utan att panelen ruttnar eller tar skada ?
vi ska nämligen ha ett öppningsbart glasparti så att man kan kliva direkt ut i trädgården, och vill då ha en så låg kant som möjligt.


Undrar också lite angående kantelementen till Plattan.
Jag hade tänkt välja 400mm element och placera dem 200mm under jord, räcker det med 200mm ?
Under elementen skall det ligga 200mm makadam.
 
Det finns inga "skall" när det gäller panelens avstånd till marken. 10cm fungerar fint även om 20cm givetvis är ännu bättre, men håller du rent runt huset och har material närmast som inte gör att det stänker vatten vid regn ska det inte vara några problem.

Vad var frågan om kantelementen?

20cm makadam under plattan är normalt sett inte nödvändigt, det räcker med 10cm!
 
Fråga om kantelemnten var hur djupt de måste ligga (under jord) för att grunden skall vara stabil? borde ju inte vara någon risk för tjäle/frostsprängning då borde makadam och cellplast hindrar fukten.
Tanken med 20cm makadam var att dräneringsröret skall komma lägre än grunden.
 
Kantelementen kan ligga direkt på mark så 20cm under eller inte har ingen betydelse! Lite beroende på markförhållanden så kan man behöva isolera utanför kantelementen mot tjälsprängning, men det är inte direkt att betrakta som ett måste skulle jag säga. Lämpligt dock!

Gräv djupare en meter utanför där plattan ska vara så att dräneringen kan läggas i makadam. Onödigt att ha 20cm under hela plattan!
 
ska man lägga en lös bit cellplast utanför kantelementen? hur stor bör denna vara?
 
Det finns mycket material från olika tillverkare om grundkonstruktioner, ska se om jag kan hitta något exempel. Hur som helst behöver du en hel del kunskaper i övrigt för att verkligen exakt veta hur grunden ska konstrueras för just dina förhållanden. Vad är det för markförhållanden?
 
Mikael_L
Montören skrev:
Fråga om kantelemnten var hur djupt de måste ligga (under jord) för att grunden skall vara stabil? borde ju inte vara någon risk för tjäle/frostsprängning då borde makadam och cellplast hindrar fukten.
Tanken med 20cm makadam var att dräneringsröret skall komma lägre än grunden.
Du börjar med att bestämma önskad höjd för färdigt golv, det ska kanske passa mot befintligt hus i ditt fall, annars är det kanske angivet i bygglovet eller kan bestämmas av vad som är lämpliga fall från huset mot omgivande mark osv.

Men i vilket fall, bestäm först vilken höjd du vill ha betongplattans yta på.

Sen gräver du ner i marken grundelementens höjd + 10-20 cm, i relation till önskad höjd för betongens yta.
Exempel, om du önskar fg 20cm över marken och har 400mm höga kantelement så ska du gräva minst 30 cm djupt.

Har du nu en bra schaktbotten i hålet (= allt matjord och organiskt material borta samt bra bärighet) så är det bara att gräva 5-10 cm djupare runt om grunden, ca 40-50 cm utanför grunden och slänta av ytan mellan nivån under själva grunden och detta lite djupare dräneringsdike. Ev kan man strunta i detta dike, men vill man göra det bra och få guldstjärna så gör man så.
Sen fyller du på med 10-20 cm 8-16 kross och nu är det viktigt att få ytan 100% vågrätt och exakt i höjd. Dvs färdigt betonggolv kommer hamna 400 mm högre.
8-16 läggs även runt och över dräneringen. Men bara några cm över, sen markduk där för att inte finmaterial ovanifrån ska rinna ner och täppa igen dräneringen. Efter markduken kan typ vad som helst fyllas vidare över själva dräneringen, det beror nog på vad du vill ha på markytan sen. Gräs = fyll med jord, gärna med lite inslag av lera som binder fukt.

Sen motfyller man mot kantelementen innan gjutning, eller bygger en stödform, eller både och.

Och slutligen efter gjutningen så fyller man upp mot den nya fina grunden och ser till att det lutar minst 1:20 från huset och tre meter från huset.

Ja just det, är det tjälfarlig mark så bör man kanske randisolera runt hela grunden, eller bara vid hörnen.
 
Det var en bra bild i länken, nu förstår jag hur du menar, jag råkar ha sådan cellplast hemma från ett projekt som inte blev av :)
Vi har vanlig trädgårdsjord om man kan kalla nått det, möjligtsvis lite lera i de första 50cm. Under det är det schacktmassor med mycket stora stenar i. (även lite gamla oljefat mm som man slängde ner på det glada 60 talet :)
Gör man enligt jackons bild borde det bli toppen.
Tack för hjälpen!
 
Mikael_L skrev:
Thermisol har en ganska bra broschyr:
[länk]
Tack för en mycket utförlig beskrivning, ska börja gräva imorgon.
Det är ju rätt kul att gräva, så det är bäst att allt är planerat och klart innan man börjar, för när man väl sitter i maskinen så går det undan.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.