Ja, det vore ju enklare att ha allt parallellkopplat. Enda problemet jag ser med det är väl att få laddning och urladdning jämn i tankarna. Men det kan kanske avhjälpas med en kran vid varje tank där man justerar flödet individuellt. Min röris gillar inte flera tankar utan tyckte att jag skulle ha en stor. Och det hade jag gärna haft om det funnits plats och pengar..

Det kan alltså funka bra med parallellkoppling trots att tankarna är olika?
 
Steg ett avklarat, veden har flyttats ut ur pannrummet.

Ska jag köra allt parallellkopplat tycker ni, eller ska jag göra som jag skissade på i början på tråden?
 
Min amatörröst går till parallellkopplat i ditt fall. Får du då i en förvärmningsslinga (som du ju har en) för vv nån av tankarna så tror jag du får en fullgod lösning för vv redan från början och slipper tänka på TVA. Det ska inte vara något problem att få i- och urladdning att funka med olika storlek på tankarna. Men en kran som du har möjlighet att strypa in med är väl en bra idé. Och så grova rör som du har råd med mellan tankarna, så att naturen kan do its magic.
 
Shunten som medföljde pannan var nog av bivalent sort, den har fyra anslutningar. Hur ska den kopplas in i mitt system? Den är väl bättre än en vanlig?
 
Arbetet går vidare. Nu har jag målat pannrummet. Det blev en del skillnad när jag fått bort sextio års sot och smetat dit ny färg!
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Idag kom tankarna på plats.
 
Själv skulle jag lagt 500 L tanken i serie med de två du ritat parallella och inte krånglat med omkopplingsmöjligheten, det ser ut som du har olika höjd och ska det bli bra med allt parallellt bör de ligga lika i överkant. Kommer funka bra så och det blir bra VV kapacitet i de 1500 L som du har parallellt, du behöver ju inte elda så mycket att du laddar den lilla sommartid. Viktigast i de här fallen är att isolera rejält gärna överdrivet om det passar det har man igen.
 
Jag tror att paralellt funkar fint med. Huvudsaken är att tanken med beredaren är högst i systemet och att shunten är kopplat högt på de högsta tankarna. Väljer du bara grova rör kommer naturlagarna göra sitt.
Jag har iofs bara en upphöjd 1000litare med dubbla slingor och en 3000l, men där märks inte något att det blir ojämn laddning eller urladdning. Sen är det ju svårare i ditt fall med rörlängder, jag t-ade på mitt imellan kan man säga.
 
Mycket bra synpunkter där GK100! Jag har ritat på ett förslag med 2x750 i parallell och 500 i serie med dem. Men jag behöver naturligtvis inte elda mer än att jag fyller de parallellkopplade tankarna. Elpatronerna sitter väldigt lågt i 750-tanken, därför känns det bra med en tank i serie under dem.
 
Lite trångt dock..
 
  • 1376775848457.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Andreas_H skrev:
Lite trångt dock..
Ingen risk att dom vippar när du ska spänna kopplingarna iallafall (y)
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Vilka avluftare ska jag använda? Jag är i valet och kvalet om jag ska ha laddningen via toppen eller på framsidan. Borde väl funka att ladda via toppen om man ser till att avluftningen fungerar.
 
Nu har jag ritat ett nytt förslag. Är det något som ser tokigt ut? Extraventilerna är till för ev framtida TVA och ytterligare en tank i serie med 500-litern.

I garaget under huset finns idag ett hetvattenelement, som funkar genom självcirkulation. Ska jag köra det på vanliga radiatorkretsen istället? Elementet behövs, för annars kan hydroforen frysa, det hände förra ägarna.

Sedan funderar jag på att fram över ha en Airotemper i garaget och mata den med returen från radiatorsystemet. Klarar den sig med 30 grader? Garaget är isolerat och på 50m2 och 150 m3, vore ju mysigt med plus 10 iaf. Fördelen med detta vore ju att jag kan sänka returtempen till ackarna ytterligare och använda värmen i vattnet som annars inte vore till någon större användning. Hur förbereder jag den inkopplingen med några ventiler?
 
  • acksys4-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda som ser lite knepigt ut är din shuntkoppling till radiatorsystemet, men det är kanske bara ett ritfel. Varma tilloppet ska normalt in i överkant på elementen och pumpen sitter även oftast i tillopp. Så om du sätter pumpen i andra röret och korsar vid radiatoranslutningarna ser det mer principiellt rätt ut. Källarelementet bör du koppla till den vanliga kretsen tycker åtminstone jag. Garaget skulle du kunna koppla parallellt med din lilla tank, den blir snabbt kyld när det är värmebehov och sen kan aerotempern kyla den ytterligare och vidare till de andra tankarna med normala returflödet. Har du något uttag lite lägre på den tanken kan du använda det för tillopp till garaget isf.
 
Jag vet att elementet är upp och ner. Trodde pumpen mådde bättre av att vara på kalla sidan. Så långt är allt klart, men det sista får du förklara bättre, "och vidare till de andra tankarna med normala returflödet.." hur menade du med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.