Har ett kommande projekt att göra om garage till boyta. (biyta är väl mer korrekt ord)
Det oisolerade garaget ligger på en betongplatta över krypgrund, dvs man kommer åt under plattan.


Invändigt är ståhöjden lite begränsad varför jag vill ha minimalt med påbyggnad av plattan.
En bekant sa att det är ju perfekt att isolera underifrån!


Stämmer detta och isåfall, med vad?


Tanken är att sedan sätta någon typ av elgolvvärme och klinkers.
 
Ja det går att isolera underifrån med cellplast. Du fäster den med runda plastbrickor och spikplugg eller skruv. Det finns även bultpistol som man kan skjuta speciella spikar för att fästa cellplast mot betong.
 
Ett problem kan vara att isolera plattan mot sidorna. Om plattan är helt oisolerad i kanterna och du inte kan komplettera där så förlorar du en hel del värme där.
 
Tack för input!! Väldigt bra att man kan det. Ingen plast eller annat under/ovanför cellplasten?
Hur tjock bör man ha?

Jag kommer faktiskt åt att isolera runtom, även om lite bökigt... :)
 
Mikael_L
Siouxsic skrev:
Tack för input!! Väldigt bra att man kan det. Ingen plast eller annat under/ovanför cellplasten?
Nej, ingen plast eller sånt mellan betong och cellplast. Däremot kan det vara tänkbart att sätta plast ovanpå betongplattan. Om läggningsbeskrivningen av (yt)golvet föreskriver plast bör du sätta det där för att kunna använda garanti vid ev problem.

Hur tjock bör man ha?
Tja, det beror väl på hur varmt du ska ha inne och vad du tycker uppvärmningen ska få kosta. Och med golvvärme ökar kostnaden ännu mer (alt kräver mer isolering).
Men minst 100mm tycker jag. Och gärna upp till 300mm om det går bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.