Vi har en ojämn gräsmatta hemma och tänkte jämna till den och så in där det är skadat. Beställde matjord för att fylla igen "hålen" men det verkar ha vart i underkant.

Nu känns det lite väl att beställa ett till lass matjord, vi behöver kanske en m2 till. Vad skulle ni gjort? Ideer tack :)
 
m3 menar jag.
 
Hyr en släpkärra och åk till kommunens återvinningscentral. Där brukar man kunna köpa kompostjord. Annars får du lasta på 20 st 50-liters säckar från närmsta blomsterhandel.
 
Manåker till närmaste grustag där dom säljer anläggningsjord. 1 kubik blir kanske lite tungt för ett hyrsläp men du får väl åka två gånger. Brukar kosta 200-400 kr per lass.
 
Här i kommunen finns det flera stycken anläggningsfirmorsom har matjord. De säljer per kubik, de levererar med hjullastare och skopa. Eller så kan man åka dit och få sin släpa lastad!
 
M
kompostjord och påsjord bryts ner rätt snabbt. Bättre med jord som innehåller mer sand och mineraljord.
 
Kommunen borde ha en komposteringsanlägging som gör jordprodukter anpassade för olika ändamål. Brukar ligga runt 250-300:- per släpkärra. Är det mycket brukar de lokala åkerierna kunna hämta åt dig och fakturera direkt. Fördelen med dessa är att det är levande jord med mikroorganismer och att den är rätt blandad. Sand, stenmjöl och mull i gräsmattejord t.ex.

I Göteborg åker du ut till Renova på Marieholmsvägen. Där köper jag all min jord.
 
Tack för alla tips och svar! Vi kommer troligtvis att köpa påsar och hålla alla tummar att det räcker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.